Påsar under armarna?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

109
14
Tyris:
Temla skrev:

Lustigt. Mina vill inte heller ligga på fuktig mossa men de älskar Wettex diskduk. skratt

Hur ofta r du fukta duken?

Blöt upp det där gamla ömset rejält med en blöt bomullstuss och sedan kan du försiktigt dra med tussen så du får bort det där. 

Nu ska jag strax försöka ta bort ömset. Men min andra leo ömsar på huvudet och igår såg han ut så härmen idag ser han ut så här ↓. Ska jag göra samma sak på hududet, han kommer inte gilla det ialafall!

Kan jag ha leon i en låda och sen ta en bomullstuss? Tacksam för rätt snabbt svar för jag tänkte göra det nu;)

2052
780
psyjoh:
Inte bra när leopardgeckos har ömsrester kvar. Dem bör få av hela ömset på en gång när de ömsar och då äter dem även upp det. Försök ordna en fuktlåda så fort som möligt. Ta bara en plastlåda av något slag tills vidare om du skulle köpa den jag nämnde. Än om en plastlåda kanske inte är så snyggt så fyller det sina funktioner. 
Ömset på tårna borde redan varit av när vi nämnde det igår. Det kan strypa blodtillförsel så dem i värsta fall blir av med någon tå. Ett alternativ är att hålla tassen under rinnande ljummet vatten så det blöts upp och försök då pilla av det försiktigt. 

2052
780
psyjoh:
Fredrik89 skrev:

Knölarna är lagrat kalk iget du behöver åtgärda friska leopardgeckos ska ha dem.

Har du nån sida där man kan läsa om detta? 
Hade varit intressant...

1159
626
Temla:
Leopardgeckos ömsar hela kroppen på en gång. Om du ser löst skinn bara på tår och huvud är för att de inte fått bort det själva. Då får man hjälpa till. Ta bort ömset på tår och huvud. Det brukar vara väldigt lätt att få bort - även om geckon kanske protesterar lite. :)

Fuktgrotta = bråttom

109
14
Tyris:
Nu är ömset på tårna borta, men pyttelite på tårna längst ut. Gör det något? Hon va inte superglad men jag tror hon tyckte att det var skönt när det var borta! Okej nu kör vi huvudet på Leo!

109
14
Tyris:
psyjoh skrev:
Inte bra när leopardgeckos har ömsrester kvar. Dem bör få av hela ömset på en gång när de ömsar och då äter dem även upp det. Försök ordna en fuktlåda så fort som möligt. Ta bara en plastlåda av något slag tills vidare om du skulle köpa den jag nämnde. Än om en plastlåda kanske inte är så snyggt så fyller det sina funktioner. 
Ömset på tårna borde redan varit av när vi nämnde det igår. Det kan strypa blodtillförsel så dem i värsta fall blir av med någon tå. Ett alternativ är att hålla tassen under rinnande ljummet vatten så det blöts upp och försök då pilla av det försiktigt. 

Nu har jag tagit bort ömset på Leos huvud, inklusive att jag såg att han hade öms under svansen upp mot kloaken. Jag tog bort det, men jag vet inte om man ska det. Sen när jag skulle ta ömset på tårna så såg jag att en tå var  blåaktig. Då skulle jag ta bort ömset på tån och när jag gjorde det så började de blöda! Jag tog bort allt. Nu satte jag in honom i buren. Ska jag göra något? Det såg ut så här:

2052
780
psyjoh:
Kan inte se var exakt det skulle blöda?  På bilden tycker inte det ser ut att vara någon fara. Det är därför det är vikigt att blöta upp det så man inte råkar riva så dem får ett sår när man behöver hjälpa dem.

2052
780
psyjoh:
Såg nu. Tror inte det är någon fara. Ser så litet ut. Håll koll bara så det inte blir någon inflammation, alltså håll rent. Men som sagt ser inte ut som något större sår. 

109
14
Tyris:
psyjoh skrev:
Såg nu. Tror inte det är någon fara. Ser så litet ut. Håll koll bara så det inte blir någon inflammation, alltså håll rent. Men som sagt ser inte ut som något större sår. 

Okej. De är ju sand i terrat men gör det något?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
psyjoh skrev:

Har du nån sida där man kan läsa om detta? 
Hade varit intressant...

exoticpets.about.com/od/leopard-gecko/a/Leopard-Gecko-Armpits.htm
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild