D-3 eller inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

67
25
marann13:
hej jag undrar om man ska köpa kalk med D-3 i eller inte jag har hen liten käggis ca 3 månader gammal 

Tack i förhand

2052
780
psyjoh:
Du ska ha både och. 
Vanligt kalk ger du vid varje matning och den med d3 vitamin ca. 3ggr/vecka första halvåret den lever. Andra halvåret, alltså fram tills den är 1 år, så kan du ge 2ggr/vecka och gärna i samband med vitaminerna så det blir en vana att ge dem 2 samtidigt. När den är över året brukar jag ge kalk med d-3 ca. 1 gång i veckan - 1 gång varannan vecka. 
Viktigast av allt är kalk vid varje matning och bra lampor som ger rätt uvb styrka så dem kan ta upp kalket i kroppen. 

67
25
marann13:
psyjoh skrev:
Du ska ha både och. 
Vanligt kalk ger du vid varje matning och den med d3 vitamin ca. 3ggr/vecka första halvåret den lever. Andra halvåret, alltså fram tills den är 1 år, så kan du ge 2ggr/vecka och gärna i samband med vitaminerna så det blir en vana att ge dem 2 samtidigt. När den är över året brukar jag ge kalk med d-3 ca. 1 gång i veckan - 1 gång varannan vecka. 
Viktigast av allt är kalk vid varje matning och bra lampor som ger rätt uvb styrka så dem kan ta upp kalket i kroppen. 

TACK!

309
38
reptilicus_:
Mitt kalk går tydligen ut nu i November, men hur allvarligt är det att kalka med just utgången kalk?

2052
780
psyjoh:
Efter den datumen börjar det förlora sin styrka och effektivitet. 

295
270
barkskog:
Inget problem att använda kalciumpreparat efter utgångsdatum. 
Med eller uan D3?
Har man UV-belysning behövs inget D3. Solande reptiler har dålig förmåga att ta upp D3 genom kosten.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild