Skaffa ödla, vilken sort?! Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

1253
476
leedragon:

det där lätt inte fräsh nånstans

225
4
ia_:

Lee: Haha! xD

Lillestrumpa: HAr det blivit någon ödla än? Eller är du fortfarande i valstadiet? :)

150
14
Hillmans:

linkmeister nu upprepar du saker som inte är sagt, sluta upp med tramserier. Håll dig till saker  som är sagt istället för att hitta ursäkter. Veterinärer från usa använder sig utav detta, cyclura uppfödare använder sig av denna hemsida. Cyclura - jag kan ge dig fakta om vad det är. För din skull läs igenom det jag skrivit om vad dom har gjort. LÄS istället för att göra anklagelser.

Det står tyvärr inte på din hemsida tillräcklig mycket om vad MBD är, Därför säger jag det som fattas för att lära upp bristerna som saknas. Det är inte för eran skull, för djurens skull.

Läser ni inga böcker? Det står massvis om vad och hur MBD och andra sjukdomar fungerar.

Reptile medicin and surgery av douglas R.Mader

Detta är en bok som är fullständig när det kommer till sjukdomar. Det är utgiven 1996. den handlar om sjukdomar på reptiler i fångenskap, Kirurgi på reptiler i fångenskap, veterinär medicin och veterinär kirurgi.

Anses som den mest heltäckande boken om reptil sjukdomar. DEN HEMSIDAN jag gav använder sig av denna bok, argumenterar ni nu imot detta också så blir jag riktigt förvånad. För ni har gått imot denna hemsida nu som har räddat en hel art från att dö ut. Jag förstår inte hur man kan ifrågasätta såna saker.

Är ni riktigt säkra på att ni har valt rätt djur sort som intresse? Med tanke på ifrågasättningarna.

Läs vad som står på hemsidan. För djurens skull.

Läs det som jag har skrivit som är viktigt också istället för påhittade ord.

Dom som vill ha sina djur i sina terrarier och låta dom få problem längre fram över. Låt detta ske. Det är  dom djur som säljs oftast till 90 % och ägaren säger "jag har inte tid", "tappat intresse" eööer andra bortförklaringar. Det är klart att jag också skulle tappa intresse om jag hade ett sjukt ilsket djur. Eller ett sjukt djur som bara ligger i sitt terrarie.

Tro fan att ja inte vill hålla på med en sån hobby då, om ja låter mitt djur slutas på ett sånt sätt.

dom som vill och har ute sina djur, ni räddar era djur från kommande sjukdomar som andra inte verkar vilja bry sig om.

Alltså trångsinthet leder ditt djur till plågsam död.

Jag upprepar igen denna hemsida har räddat en ras som bestod av 30 ödlor kvar. Denna hemsida har nästan allt du behöver för att lära dig om leguan.

Jag vet inte vad ni vill komma med i denna diskussion, MEN jag vill rädda reptiler så dom inte hamnar till salu för att ägaren är ovetande vad som försegår.

Djuren som åker runt blir så stressade, dom blir även deprimerade i sluteänden men efter som det verkar vara en sådan köttmarknad så bryr sig inte folk om dom.

Faktum är att alla levande varelser har känslor, och bör respekteras.

Nu vill jag fråga, har nån här leguan?

PS: Snälla läs igenom det jag skriver istället för att skumma igenom bara och tro er veta allt. Det handlar om levande djur och därför är det så viktigt att läsa på.

225
4
ia_:

Men jösses vad du börjar yra. Du säger emot dig själv så många gånger att det börjar bli knepigt att hålla reda på antalet!

Först skriver du " MBD är benskörhet, det skapas om man inte använder sig av sin kropp. Det gäller alla djur, även människor." vilket är fel i sig och lite senare skriver du själv "MDB är en bland diagnos, den ger inte bara benskörhet. Metabolic bone disease ja det heter det." när jag påpekar att det är fel. Bestäm sig!

Du skriver också "Det står tyvärr inte på din hemsida tillräcklig mycket om vad MBD är, Därför säger jag det som fattas för att lära upp bristerna som saknas" fast du tidigared radat upp, FRÅN DEN HEMSIDAN "som det står på den hemsidan du gav Ge ditt djur: - uvb - calcium - värme" Ditt alldeles egna argument om att motion gör till eller från bekraftas inte NÅGONSTANS utom på den ENDA sidan du hela tiden hänvisar till. Varken av veterinärer, läkare eller doktorander!

Och meningen "linkmeister nu upprepar du saker som inte är sagt" får mig att undra exakt hur du tänker när du yttrar dig... Hur sjutton kan man upprepa något som inte är sagt...!?

Ditt tjat till alla andra att läsa igenom inläggen innan de svarar, är kanske ett råd du själv behöver tillämpa...

456
202
isdrake:

Jag hade egentligen tänkt lämna denna tråden helt då jag tycker det är oerhört tråkigt när folk blir otrevliga och slänger ut sig saker som:

"Äntligen isdrake, detta har jag väntat på. Till skillnad från din sida när ja fråga om du kunde ge mig den ifnormation du läst om som inte gick att få fram. Så ska ja  skicka länkar, för jag ser alltid till att ha informationen redo ifall nån ifrågasätter mig."

För mig känns det inte speciellt kul att delta när en tråd sjunker till den nivån. Men nu råkade jag kika in här igen så här kommer antagligen mitt sista inlägg.

Vad gäller mina källor (som jag förresten inte tror jag tagit upp här utan det var nog en annan tråd) så är det vetenskapliga artiklar. Sådana brukar tyvärr inte finnas gratis att hämta på nätet sådär rakt upp och ner. När jag var på jakt efter några så insåg jag att det fanns guider på nätet som beskre
v hur man fick tag på denna typen av forsnking/artiklar/avhandlingar. Så jag och andra som har letat runt är knappast ensamma om att ha problem att hitta den typen av information. Jag önskar det var mer lättillgängligt men det är ingenting jag kan rå över.

Melissa Kaplan har jag hört talas om men det är inte bra saker jag hört. Jag tycker hon verkar allmänt känd (även bland jänkare) för att ge ut inkorrekt information. Men nu hänger jag inte på leguanforum så jag vet inte hur attityder till henne ser ut där. Mitt intresseområde ligger hos varaner och i "dom kretsarna" står hon inte speciellt högt i kurs. Jag vill minnas att hon skrivit att vuxna stäppvaraner ska utfodras med möss som basföda och att man kan ha papper eller mattor som underlag. Detta är direkt felaktigt. Och det är sådan konstig information som gör att jag tyvärr inte kan ta hennes sida seriöst. Vissa saker stämmer säkert men det verkar också vara mycket som är inkorrekt.

Sen verkar det som att jag missförstått vad du menade med dom där Amerikanska studierna Hillmans. Så dom var inte vetenskapliga alltså? Även om dom inte är det, vart kan jag läsa om dem? Står det någonstans på hennes hemsida? Om inte annat så fungerar namnet studien/studierna så ska jag försöka nysta i det. Är väldigt intresserad att läsa det nämligen.

Och så till sist så ÖNSKAR jag att du hade rätt Hillmans. Egentligen vill jag inget hellre än att ha en stor varan gående fritt hemma som en hund som tycker om att umgås. Det hade varit det ultimata sällskapsdjuret för oss här hemma. Men nu tycker inte jag det finns något som talar för att det skulle vara bra för ödlorna (vare sig ur hanterings- eller klimatperspektiv) utan jag tycker att allt pekar på motsatsen. Så jag tänker inte utsätta några ödlor för den typen av skötsel även om jag som person skulle få mer nöje av det. 

150
14
Hillmans:

Jag säger inte imot mig med nånting här. MBD är en bland diagnos som ofta beskrivs som benskörhet, men ska du gå in på djupet finns det en mängd olika
symtom. Ja har lagt fram mer och mer utav denna sjukdom under forumets lopp. Jag trodde inte det skulle behövas ge så här mycket information om MBD för att få folk att ta ut sina reptiper så att dom kan få röra sig. dom jag känner tar ut sina djur det är en självklar sak, deras djur är helt friska och mår toppen och vill vara med för att se vad som händer. Dom är alltså nyfikna. många av djuren har blivigt mycket gamla.

Motion och rörelse är så självklara saker att man ska inte ens behöva påpeka.
Tyvärr behöver man påpeka detta för personer som inte har någon större erfarenhet av reptiler i fångenskap. Det är så man lär sig.

Det känns tråkigt isdrake att du har den inställningen, våra åsikter om reptiler går helt isär. Jag ser ett husdjur. Du ser en reptil i ett terrarie där den för alltid kommer att vara fast.

Min mor hade en fullt hanterbar fullvuxen stepp varan, var med överallt, trivdes med livet, det tog mycket tid att tämja, det var mycket arbete att ha den.

Men till det viktiga, glädjen var ömsesidig.
Hon fick honom när han var 2 veckor gammal.
han blev helt rumsren och ett underbart husdjur.

Jag ska även nämna att min mor har två handtama colombianska tegusar. Hanen är 27, honan är 17 år gammal. Hon har haft dom sedan dom var ca 2 månader gamla.

MOTION = Hög ålder samt frisk.

Jag kan även nämna att hon hade en tam kajman, denna var fullt hanterbar. Men gick inte lös.

Det handlar om att lägga tid på sitt intresse, djuren blir vad du gör dom till. Dessa djur är mycket intelligenta och totalt underskattade som husdjur.

När det gäller damen på den hemsida jag har givit. Så rådfrågar cyclura uppfödare(som ja har sagt tredje gången nu) henne.
Hon har flera stora namn bakom sig när det gäller leguaner.
Veterinärer i  usa får hennes hjälp. Varför kommer inte detta fram till er ?

Mina informations källor är i första hand böcker.

366
157
Linus:

Jag lämnar härmed diskussionen, men hoppas verkligen att nybörjare inte tar åt sig av Hillmans tips. Dessa tips är helt tvärtemot hur man (enligt mig, och många med mig. Exempelvis de allra flesta reptilforskare.) bör göra. Reptiler måste hållas i en miljö som speglar deras naturliga habitat, och det är inga flockdjur med sociala behov. Men som sagt, jag lämnar denna diskussion nu.

225
4
ia_:

Tillräckligt stort terrarium = möjlighet för ödlan att få MOTION i rätt klimat!

Om det nu är motionen man hakar upp sig på.

126
64
Mikachu:

Väldigt många och taggiga sáker som sagts här.. Men tänkte bara säga att jag helt håller med att att reptiler inte är flockdjur och inte behöver någon social stimulans :)

Men det är ändå trevligt, om reptilen inte blir för mycket och dåligt stressad av det, att få sin reptil handvan så att man kan hantera den och att den kan känna sig någorlunda trygg med hantering osv speciellt om det skulle behövas ett vetrinärbesök eller likanande :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Denna tråden låses härmed då Lillestrumpa bestämt sig för vilken ödla hon ska skaffa och diskussionen har gått alldeles för långt ifrån huvudämnet.

Vill ni fortsätta diskussionen så skapa en ny tråd.

Värt att påpeka är även att respektera andras åsikter och argumentera med hänvisningar till källor. (Gärna direkta utdrag ur originaltexten, eller hänvisningar till ett specifikt kapitel/paragraf för att underlätta.)

Diskussioner ska vara något som gynnar bägge parter, även om man inte håller med varandra kan det finnas värde i argumenten att ta till sig. Håll saklig och god ton, och uppskatta att det finns andra människor med samma intresse som er.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild