Pellegren77 skrev:
Undrar alltså om det är lagligt att ha landsköldpaddan Manouria impressa (Impressed Tortoise / Präglad Jättesköldpadda) som husdjur i Sverige?
Då gäller det alltså en avlad, inte en viltfångad.
Försökt googla i evigheter men det finns inte särskilt mycket info om denna art, skulle vara tacksam om någon som har lite bättre koll kan sprida lite ljus över det hela
Ok en liten uppdatering:
Jag importerade en hane och en hona på ca 6 år från Backwater Reptiles i USA. Ägarna hörde dock av sig och meddelade att sköldpaddorna jag hade köpt hade båda dött av naturliga orsaker, och att de istället skulle skicka två andra sköldpaddor som var 5 år istället.
De skickades på 1 dag.
De skulle först ha en hälsokoll på Skansens Akvarium för att se att de mådde bra och inte bar på några sjukdomar.
Det visade sig att De som jag importerade sköldpaddorna ifrån även skickade med två stycken 2-3 veckor gamla sköldpaddsungar av samma sort, vilket jag inte ksulle ha plats för när de blir äldre.
Jag ringe ägarna och frågade varför de skickade med 2 extra, och att jag inte ville ha dessa två ungar, vilket den manlige ägaren sket helt och fullt i, utan började babbla om att han ville att denna sort skulle sprida sig till andra länder och föröka sig, och började sedan sjunga den amerikanska nationalsången och lade sedan på luren.
Det låter lite otroligt, men det är precis vad som hände.
Efter att sköldpaddorna had enomgått hälsotestet kunde skötarna på Skansens Zoo lätt konstatera att alla 4 sköldpaddor var extremt undernärda. De hade inte matats på minst 3 veckor. det gäller även ungarna som bara var 2-3 veckor gamla, och alltså inte matats sen de föddes.
Med tanke på att det var så pass undernärda , kan jag med 99% säkerhet säga att det första paret jag köpte med största sannolikhet (som dog av NATURLIGA orsaker -_-) även dog av näringsbrist.
Då sköldpaddorna inte heller skullle kunna skickas tillbaka (jag skulle aldrig låta dem återvända dit efter uppenbar djurmisshandel) bestämde jag mig för att låta Skansens Zoo behålla de 4 sköldpaddorna då de verkade ta mycket bra hand om dem, samt att de inte hade denna sort i sitt sortiment.
Så om någon annan funderar på att importera sköldpaddor, köp INTE från Backwater Reptiles