Inredning till Skäggagam!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

67
2
jens:

hej

jag har lite ideer om att köpa 3-4st skägagamer antingen vanliga eller dvärg skäggisen 

hur stort borde terrariet vara?

är det möjligt att ha så många ihop?

tacksam för svar :)

234
50
costanza:

Då behöver du ett grymt stort terrarium, har det inte i huvudet men det finns regler för hur stort du behöver osv. Skäggisar är mkt territoriella djur. Jag har haft honor tillsammans och det gick iofs bra, men det kunde lika gärna gått dåligt. Sätt inte två hanar i samma burk dock, finns undantag där det gått bra men generellt är det en dålig idé. Tänk på att skäggagamer lever ensamma i det vilda, men om det funkar bra så är det riktigt roligt att se deras aktivitet när de är flera :)

45
77
logain:

Jag har tre stycken skäggagamer (En hane och två honor) som bor ihop. Mitt terrarium är 2.5 meter brett och en meter djupt. Dom kräver ganska stora ytor.

Ödlorna verkar dock trivas tillsammans.

223
6
Susanne:

Det var stort! Kan du inte visa en bild på det! :)

45
77
logain:

Det kan jag säkert göra. Det är relativt stort, ungefär dubbelt så stort som minimimåtten. Men ödlorna gillar att springa i det.

223
6
Susanne:

Det är KLART dom gör!!! Heder åt dig som ger dom rikligt med utrymme! :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2699
2518
anders:

logain, härligt att du har såpass stort! Man ser alldeles för många skäggagamer som har för små terrarium.

För att återgå till ämnet, så är nog en blandning med jord och sand som är packad ett bättre alternativ som redan påpekats. Det finns en tidigare tråd med lite svar från en veterinär vad de rekommenderar.

269
60
Jonas:

finns skötselråd från veterinärer också ute på internet om man googlar lite:)

där står det också jord+sand

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild