Inredning till Skäggagam!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

22
1
AndreMoberg:

Hejsan, 

Vilket bottenmaterial är det "bästa" att använda till skäggisar för att undvika förstoppning?
Har läst en del om att finkorning sand orsakar oftast till förstoppning?
Sen hur djupt ska bottensanden vara, runt "3-5cm"? 

Länka gärna till bra bottenmaterial för en skäggagam! :)

Mvh André

223
6
Susanne:

Hej!

Det finns flera trådar med tips om bottensubstrat här i forumet! Bläddra ned i trådarna om Ödlor så hittar du dom. En 50/50 blandning av jord och grovkorning sand t.ex. När man har jord i så är det lite lättare att hålla fuktigheten i terrariet också. Djupet ska vara så ödlan kan gräva ned sig. Ca 10 cm är väl lagom till en vuxen. 

22
1
AndreMoberg:

Okej, tackar för det snabba svaret. 
Sitter just nu och kollar på herperschoise.se
Ska beställa bottensubtratet därifrån tänkte jag. :)

223
6
Susanne:

Vad jag kommer ihåg så har dom bara finkorning sand där. Men jord kanske dom har. 

234
50
costanza:

Hej du kan köpa plantation soil eller coco chips som finns på herpers och blanda det med sand, funkar alldeles utmärkt!

71
2
Elvis211:

Man kan blanda sand och jord. Jag har använt vanlig blästersand i flera år. Inga problem för mina skäggisar.

266
18
Jazen:

köpte 150L torv från plantagen,blandade det med rådasand. Done, det håller fukten mer än enbart sand

151
77
Firemon:

Jag använder "majs korn" www.pro-rep.co.uk/corn_granules.html
funkar jättebra, lätt å upptäcka smuts å avföring så man kan ta bort det direkt.

Använder "pool" till mina skäggisar så jag fuktar ej bottensubtratet.

223
6
Susanne:

Det verkar ju inte alls ett säkert bottensubstrat. Dom har till och med en varning:

"Care should be taken to avoid significant ingestion of this product."

151
77
Firemon:

Susanne,  jag tror inte något bottensubstrat är nyttigt å äta i betydade/stora mängder.

Jag sa bara vad jag använde och har använt en tid.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild