Latinska namn?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

544
425
Gibblo:
anders skrev:

Ja, skriver man bägge delar underlättar det nog till att lära sig de vetenskapliga namnen. Bara man är medveten om att det vetenskapliga är det huvudsakliga namnet som bör vara med, framförallt vid försäljning eller köp.
Angående hjortar så bör man kanske även där använda vetenskapliga namn (Om man har hjortdjur som intresse), men när det rör sig om väldigt få arter som brukar det bli mindre problem.
Av hjortdjur så finns det 40 olika arter i världen, medan det är närmare 3000 arter av ormar och 6000 arter av ödlor.

När man pratar om våra inhemska grod och kräldjur, så är det många som skriver/säger populärnamnen just för att det är såpass få arter i landet samt att de har relativt väletablerade och beskrivande namn.

Och runt 43.000 spindlar, blir många populärnamn där :) Men ang hjortar så tycker jag också att man bör använda den vetenskapliga benämningen om man håller på med olika hjortarter, absolut.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Vetenskapliga namn är ett absolut måste att använda om du frågar mig :) Det är egentligen enda sättet att veta vilken art man menar, många arter har många underarter och liknande. Jag kan förstå att det för en nybörjare i hobbyn kan verka övermäktigt med alla dessa namn, men börja enkelt, man lär sig först och främst vetenskapliga namnen på djuren man har och är intresserad av, sen kommer det naturligt efter ett tag.. tro mig :)

En annan taktik kan vara att lära sig 1 vetenskapligt namn om dagen eller i veckan, på så sätt kan du antingen 365 eller 52st namn när året är slut ;)

Har man väl lärt sig namnen är det svårt om inte omöjligt att vara utan dom, dom förenklar så oerhört mycket!

Där Svenskt populärnamn finns på arten brukar jag även skriva det såklart, men det som betyder något är åter igen det korrekta vetenskapliga namnet.. med risk för att låta tjatig :D

1275
1725
Falk:

Värst är ju jänkarna då väldigt många enbart kör med populärnamn och en enda art kan 5-6st olika namn.

Green pitviper, vad fan e det? =)

83
44
Michael_B:
Jonas_ skrev:
Vetenskapliga namn är ett absolut måste att använda om du frågar mig :) Det är egentligen enda sättet att veta vilken art man menar, många arter har många underarter och liknande. Jag kan förstå att det för en nybörjare i hobbyn kan verka övermäktigt med alla dessa namn, men börja enkelt, man lär sig först och främst vetenskapliga namnen på djuren man har och är intresserad av, sen kommer det naturligt efter ett tag.. tro mig :)

En annan taktik kan vara att lära sig 1 vetenskapligt namn om dagen eller i veckan, på så sätt kan du antingen 365 eller 52st namn när året är slut ;)

Har man väl lärt sig namnen är det svårt om inte omöjligt att vara utan dom, dom förenklar så oerhört mycket!

Där Svenskt populärnamn finns på arten brukar jag även skriva det såklart, men det som betyder något är åter igen det korrekta vetenskapliga namnet.. med risk för att låta tjatig :D

Jag skrev att jag kan det VETENSKAPLIGA namnem på mina ormar förut.+ sånna jag är intresserad av. Det jag menar är att det finns många ormar som har ett svenskt namn och då kan man ju skriva bägge namnen. Tittar man i bildgalleriet så står i regel bägge namnen på ormar ,förutom några undantag. Insekter är jag imte intresserad av.

187
221
Moova:

Michael_B skrev:

Jag skrev att jag kan det VETENSKAPLIGA namnem på mina ormar förut.+ sånna jag är intresserad av. Det jag menar är att det finns många ormar som har ett svenskt namn och då kan man ju skriva bägge namnen. Tittar man i bildgalleriet så står i regel bägge namnen på ormar ,förutom några undantag. Insekter är jag imte intresserad av.

Nu handlar det här ju inte bara om ormar utan om hela hobbyn. 

Många skriver både så jag förstår inte riktigt problemet. 

Har någon skrivit bara det vetenskapliga namnet så är det ju inte värre än att man spenderar 5 sekunder på att googla. 

Och som du säger själv så kan du ju det vetenskapliga namnet på de djur du haft, vilket jag tycker man också borde kunna.

Är man intreserad av en ny art så är det ju bara att kolla upp det vetenskapliga namnet lite snabbt så man vet vad man ska hålla utkik efter. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Michael_B skrev:

Jag fick ett tips av Hoggaforfan, om att man kanske skulle kunna göra så att när namn skrivs i en tråd i forumet, så ersätts det med en snabblänk till info om arten (Det som finns under Information->Kända arter). Det underlättar kanske lite, och den skulle kunna visa både populärnamn, bilder m.m. så det blir ännu lättare att veta vilken art det rör sig om utan att man ska behöva lämna sidan.

Jag tror jag brukar skriva både populärnamn och vetenskapligt i trådar redan, men jag ska tänka på det i framtiden så kanske man kan underlätta för någon.

953
1840
peter54:
Märkligt mycket diskuterande om världens enklaste problem att lösa - skriv ut hela namnet, det svenska (alternativt engelska populärnamnet där det inte finns något svenskt) och sedan det vetenskapliga inom parentes. End of discussion :)

Exempel: 

Detta är en Chihuahua bergskungssnok, även kallad Tarahumara bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana knoblochi).

544
425
Gibblo:

peter54 skrev:
Märkligt mycket diskuterande om världens enklaste problem att lösa - skriv ut hela namnet, det svenska (alternativt engelska populärnamnet där det inte finns något svenskt) och sedan det vetenskapliga inom parentes. End of discussion :)

Exempel: 

Detta är en Chihuahua eller Tarahumara bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana knoblochi).

Jag tycker nog snarare att för de som gärna håller kvar vid sina populärnamn kanske det är bättre att de får leta upp vad det är för djur till respektive vetenskapligt namn som skrivs.
Så har jag själv lärt mig de flesta.

De flesta vetenskapliga namnen som jag har lärt mig, har jag lärt mig för att jag själv har fått googla fram info, kollat i literatur, läst om arten i fråga osv.
Brukade inte lära mig så mycket av att folk bara sa vetenskapliga namn till höger och vänster, utan att man själv lägger ner lite "jobb" på namnet, då kommer man ihåg det mycket lättare.

Vill man lära sig detta är det inte så svårt som det låter, jag tror mest att många inte vill bara. "kan inte, vill inte".

953
1840
peter54:
Gibblo
Det där är väl mest en detalj som har med varje persons individuella sätt att ta in kunskap på och inte något som har så mycket med hur man skriver att göra? Dessutom bygger din tes på att det populärnamn som används verkligen är det rätta, annars leder det kanske fel i alla fall.

Alla har nog sitt sätt att lära. För min egen del var det böcker, särskilt sådana där hela namnet tillsammans med en bild fanns med, som lärde mig. Internet fanns inte då. Sedan har ju det mesta ändrat namn sedan dess och då gäller det att försöka hålla sig uppdaterad, men som sagt, allt detta är en helt annan sak än hur man skriver artnamnet på.

544
425
Gibblo:
peter54 skrev:
Gibblo
Det där är väl mest en detalj som har med varje persons individuella sätt att ta in kunskap på och inte något som har så mycket med hur man skriver att göra? Dessutom bygger din tes på att det populärnamn som används verkligen är det rätta, annars leder det kanske fel i alla fall.

Alla har nog sitt sätt att lära. För min egen del var det böcker, särskilt sådana där hela namnet tillsammans med en bild fanns med, som lärde mig. Internet fanns inte då. Sedan har ju det mesta ändrat namn sedan dess och då gäller det att försöka hålla sig uppdaterad, men som sagt, allt detta är en helt annan sak än hur man skriver artnamnet på.

Jag vet inte om du missuppfattade mig, eller om jag missuppfattade dig, men min tes grundar sig på att populärnamn inte alls ska användas. Då blir det inte fel, det är endast med populärnamn som det blir fel.

Klart att det är individuellt hur man samlar information i sitt huvud för att sen kunna nyttja den vid rätt tillfälle, men mitt ovanstående inlägg handlade mest om min åsikt i frågan och vad jag ansåg fungera för mig.
Jag påstod inte att det var den enda fungerande metoden för att få folk att lära sig vetenskapliga namn.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild