Skäggagamer och dominansbeteende

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

223
6
Susanne:

Den senaste tiden har jag haft glädjen att tillfälligt ta hand om flera skäggagamer - juveniler i olika storlekar som bor tillsammans i ett stort terrarium. Det är roligt och lärorikt att betrakta deras beteenden. 

Har läst och fått lära mig att när en skäggis sätter sig på en annan (oftast på solplatsen) så är det ett tecken på dominans. Hm.. inte så säker på att det stämmer efter mina observationer. Alla sitter på alla, det är ingen som helst "rangordning". Och de som vinkar med armen och visar underkastelse i gruppen borde väl hamna underst i högen, men dom sitter ofta överst.

Jag tror helt enkelt det har och göra med bekvämlighet typ "nu vill jag sitta överst en stund" eller så hamnar dom överst per automatik när dom vill sitta på en plats som redan är upptagen. Dominans har inte med saken att göra. 

Tankar? Är de fler som har observerat samma sak? Eller finns det andra förklaringar? Nyfiken!

68
10
StaOlog:

Jag kan ha fel, men är det inte så att de ranordnar sig först och när det är klart kan de utan att för den skull behöva kaxa låta en annan vara ovanpå? När de redan vet var de har varandra menar jag. =)

Men som sagt jag kan ha fel. Ska bli kul och höra vad andra säger!

223
6
Susanne:

Det låter logiskt. När de en gång bestämt rangordning så spelar det ingen roll vem som sitter var. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild