Parning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

48
0
Sandisen:

hej ! är det någon som vet varför mina släggagamer inte vill para sig ?

Min skäggagams hane vill inte para sig . Jag har satt ut båda skäggagamerna på glovet men de tittar bara på varandra och sen springer hanen iväg. Hur ska man göra för att få de att para sig ? Är det fel parningssäsong nu  ?

456
202
isdrake:

Nu har jag aldrig parat skäggisar men har du dvalat dem? Många ödlor, i synnherhet dom som dvalar påbörjar väl sina parningsaktiviteter under våren när dom vaknat upp. Att imitera årstiderna kan vara ett bra sätt att trigga igång kärleken. :P 

Nu gissar jag att just skäggagamer är lättavlade med tanke på hur många det finns så det där med dvala är kanske inte så viktigt hos dem.

48
0
Sandisen:

okej tack så mycket ! Jag har inte dvalat min skäggagamer så jag kanske kan börja med de och se om det ändrar sig . Jag är bara lite orolig över att dvala dem, att det inte får någon mat på flera veckor och ligger och sover i ett hörn. Man vet ju inte om det lever eller är döda .. Det känns bara så konstigt att inte ge dom någon mat för att de ska vara tömmda innan dvala. Och så kanske man tror att det är tömda med det är de inte och då tar det väll skada på skäggagamen ?

150
14
Hillmans:

Att dvala dina reptiler kan få igång dom.

Det finns andra alternativ. Har du testat att aktivera dina skäggagamer med aktiviteter ?

Exempel; ge hanen konkurans för att stimulera honom, inte köpa en annan hane. utan att ge honom en spegel bild att se på då och då.

48
0
Sandisen:

Okej tack så mycket ! :) 

Jättesnällt av er att svara ! :) 

733
297
markusbabs:

Släpper du lös dom på golvet och förväntar att dom ska para sig ? borde det inte vara bättre att släppa in hanen till honan och låta dom gå ihop tills du sett någon parning? 

48
0
Sandisen:

Okej nej jag har inte satt in dom till varandra för jag var rädd att det skulle bli aggresiva mot varandra men då testar jag det :) 

Tack så mycket ! :)

733
297
markusbabs:

Sen om du tror att dom parar sig på beställning, är det då lämpligt att skaffa ungar?  Menar ingenting illa men det verkar vara brist på kunskap, djuren bestämmer själv när dom vill para sig men det är ditt ansvar att tillfredsställa deras behov, klimat så att dom tror det är rätt tid för parning. men sätt ihop djuren , kanske börja med att låta djuren se varandra några dagar, så hanen blir på hugget! Lycka till. 

48
0
Sandisen:

Okej tack för alla svar ! :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild