Avel på kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
0
Jens96:

hej, hade tänkt börja avla på kungspyton ormar men hittar ingen bra sida som förklarar allt när det gäller hur man ska gå till väga med maten, dvalningen, m.m. 

så tänkte om nån här har tips på nån sida där allt står eller om nån kunde vara snäll att förklara allting?

har aldrig avlat på nån orm tidigare så är nybörjare så skulle va tacksam för svar mvh//jens

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jens96 skrev:
hej, hade tänkt börja avla på kungspyton ormar men hittar ingen bra sida som förklarar allt när det gäller hur man ska gå till väga med maten, dvalningen, m.m. 

så tänkte om nån här har tips på nån sida där allt står eller om nån kunde vara snäll att förklara allting?

har aldrig avlat på nån orm tidigare så är nybörjare så skulle va tacksam för svar mvh//jens

Hittar du ingenting om kungspytons på Internet får jag be dig att söka igen ;-) det är den pytonorm det finns klart mest information om! Finns oändligt med information på nätet, Google, Youtube, osv :-) finns ju även skötselråd här på sidan samt riktigt många grupper på Facebook som uteslutande inriktar sig på kungspyton, info finns det garanterat:-D

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Vad är anledningen att du väljer just kl att avla på? Som du säkert redan vet är marknaden rejält överbelastad vad gäller folk som föder upp kungspyton, priserna har rasat och många säljer djuren som foder :-P 

Bara du känner till marknaden och inte föder upp och dumpar priset, om det kan dumpas mycket mer :-) så är det bara läsa på och köra! Men oerhört viktigt att man som ansvarsfull djurägare känner till marknaden man befinner sig på. Bara några tips :-)

I mina skötselråd om andra pytonormar här på sidan tar jag upp hur JAG vintervilar mina ormar, metoden fungerar även på kp's. 

544
425
Gibblo:

Jonas_ skrev:
Vad är anledningen att du väljer just kl att avla på? Som du säkert redan vet är marknaden rejält överbelastad vad gäller folk som föder upp kungspyton, priserna har rasat och många säljer djuren som foder :-P 

Bara du känner till marknaden och inte föder upp och dumpar priset, om det kan dumpas mycket mer :-) så är det bara läsa på och köra! Men oerhört viktigt att man som ansvarsfull djurägare känner till marknaden man befinner sig på. Bara några tips :-)

I mina skötselråd om andra pytonormar här på sidan tar jag upp hur JAG vintervilar mina ormar, metoden fungerar även på kp's. 

Jag får hålla med här, tycker att det skaffas och avlas på KP's precis överallt, de är lika vanliga som katter nu. Marknaden är proppfull med KP's så personligen hade jag nog avlat på en annan art.

19
0
Jens96:
Tack för svar får lov att söka nogranare.
jadu bra fråga varför just KP har haft många olika arter men har aldrig känt suget att avla på dom förräns jag köpte min första KP, tycker personligen att dom är dom coolaste ormarna och kan få flera färgkombinationer. Att utbudet är stort och kostanden på dom är låg spelar inte mig så stor roll.

544
425
Gibblo:

Jens96 skrev:
Tack för svar får lov att söka nogranare.
jadu bra fråga varför just KP har haft många olika arter men har aldrig känt suget att avla på dom förräns jag köpte min första KP, tycker personligen att dom är dom coolaste ormarna och kan få flera färgkombinationer. Att utbudet är stort och kostanden på dom är låg spelar inte mig så stor roll.

Jag menar inte att det är en statusgrej med dyra ormar eller så. Kostnaden på KP's är låg pga att utbudet är stort och det medför att många av ormarna hamnar i fel händer för att folk ger bort dem gratis till höger och vänster.

Kostar ormen lite mer (vilket de ofta gör om de inte är lika lätta att få tag i) så brukar det attrahera en annan skara av köpare, folk som är intresserade av djuret i fråga och som gör ett planerat köp, vilket ofta ger ormarna bättre förutsättningar.

Menar inte klanka ner på KP's med detta inlägget, men det verkade som att du missuppfattade vad jag menade och ville mest förtydliga.

24
6
Patrik_Mk:
Hej
jag har som Jens funderat på att avla på KP's, mest för att jag har stort intresse och tycker att det skulle vara kul att se dom kläckas och växa upp. Även för att jag är intresserad av att lära mig mer om deras genetik, för vi har nog inte sett slutet på alla kombinationer. Tror också att det kanske ger lite erfarenhet inför framtida avlingsprojekt för andra arter.

Det dyker upp nya frågor och funderingar som jag gärna skulle diskutera med alla här i forumet.

Jag upplever också att priserna på KP har dumpats under den korta tiden som jag har sysslat med hobbyn. Jag undrar om det kan bero på att det finns tillgång till ett begränsat antal genvariationer här i Sverige och det som finns på svenska marknaden är mest överblivna ormar efter att folk har fått fram de avelresultat/kombinatioer dom var ute efter. Det eftersom man avlar från djur som redan har flera genkorsningar.
Det jag skulle villja se och gärna betala ett högre pris för är KP's med mindre blandad genetik. Tex. det är svårt att hitta en ren Lesser, men det finns gott om djur med korsblandad genetik på marknaden. Det verkar som att man får börja ett steg längre bak i processen och först avla fram grundformerna från korsblandningar.

Hoppas jag lyckades vara tydlig i min formulering ;-)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Patrik_Mk skrev:

Jag upplever också att priserna på KP har dumpats under den korta tiden som jag har sysslat med hobbyn. Jag undrar om det kan bero på att det finns tillgång till ett begränsat antal genvariationer här i Sverige och det som finns på svenska marknaden är mest överblivna ormar efter att folk har fått fram de avelresultat/kombinatioer dom var ute efter. Det eftersom man avlar från djur som redan har flera genkorsningar.

Jag har upplevt att morph-avel inte är så hett i Sverige. Eller snarare att svenskar inte är så intresserade av att betala en massa pengar extra för att ormen har en viss morph. Det finns såklart undantag, men jag tror inte marknaden hade varit direkt annorlunda även om det skulle finnas fler morpher(Även om de såväl skulle vara rena) att få tag på. Ibland kan man ju nästan fundera om det kommer gå åt andra hållet istället och att priset för normalfärgade djur går upp, då mycket av det som säljs idag har någon form av morph.

19
0
Jens96:
Gibblo skrev:

Jag menar inte att det är en statusgrej med dyra ormar eller så. Kostnaden på KP's är låg pga att utbudet är stort och det medför att många av ormarna hamnar i fel händer för att folk ger bort dem gratis till höger och vänster.

Kostar ormen lite mer (vilket de ofta gör om de inte är lika lätta att få tag i) så brukar det attrahera en annan skara av köpare, folk som är intresserade av djuret i fråga och som gör ett planerat köp, vilket ofta ger ormarna bättre förutsättningar.

Menar inte klanka ner på KP's med detta inlägget, men det verkade som att du missuppfattade vad jag menade och ville mest förtydliga.

Okej, du har rätt i de du säger absolut vill ju inte att djur ska komma i fel händer. Vad har du för förslag på vad som är bättre att avla på?

544
425
Gibblo:
Jens96 skrev:

Okej, du har rätt i de du säger absolut vill ju inte att djur ska komma i fel händer. Vad har du för förslag på vad som är bättre att avla på?

Hm, det finns nog folk med bättre förslag än jag ang det :) Men någon Morelia kanske, det är nog lättare, trevliga ormar också!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild