Scolopendra

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

107
7
Andresjolander97:
Moova skrev:

Kan bara tala efter egen erfarenhet och när jag köpte mina första så läste jag som  en idiot om alla arter jag hittade. 

Nu var mina första visserligen väldigt  små när jag fick hem dem, ca 3cm och såhär i efterhand så känns det som att de var mer oberäknliga än de större jag skaffade under senare år. 

Alla jag haft har varit väldigt "skvattiga", snabba som jag vet inte vad och vänder snabbare än man hinner reagera, nästan hoppar om de blir skrämda eller liknande,  kan klättra på pincetter, trycka upp lock på burkar (även om man tejpat som en galning), tuggar sönder ventilationshål för att smita osv. 

Menar inte så som att du inte borde skaffa en mer att de är inte så simpla som man kan tänka sig.

Att man får vara på sin vakt, speciellt i början tills man är 110%säker på att man har den i något rymningssäkert, för som sagt, även om man tror att det inte finns en chans att den kan komma ut så kan de ibland det ändå. 

www.kryp.forum24.se har massor med bra trådar, bilder osv om flera arter. 

Skulle inte rekomendera till nybörjare men så länge man vet vad man ger sig in på och känner att man är redo så ja, varför inte. 

Det är roliga djur, även om man inte ser dem så ofta då de gärna gräver ner sig. 

De hörs iallafall på nätterna när de är ute och traskar emot rutorna ;) 

Tack för tipset ska registrera mig o kolla lite :) 
Vill ju absolut vara påläst innan jag försöker skaffa nån och vad för art osv får man ju titta på då vad som lockar och är tillgängligt 

133
30
Avipt:
Gibblo skrev:

Skulle nog vilja säga att scolopendrar är mycket mer rymningsbenägna och bra mycket skickligare på det än spindlar, jag har också spindlar hemma som försöker gnaga sig ut.

Sen hade jag hellre haft vilken av mina spindlar som helst på rymmen, än en Scollo! ;)

Helt klart varje dag, bara ägt en dvärg scolopendra, men bara den va läskig. Spindlarna är lite lättare att läsa av :P

107
7
Andresjolander97:
Moova skrev:

Kan bara tala efter egen erfarenhet och när jag köpte mina första så läste jag som  en idiot om alla arter jag hittade. 

Nu var mina första visserligen väldigt  små när jag fick hem dem, ca 3cm och såhär i efterhand så känns det som att de var mer oberäknliga än de större jag skaffade under senare år. 

Alla jag haft har varit väldigt "skvattiga", snabba som jag vet inte vad och vänder snabbare än man hinner reagera, nästan hoppar om de blir skrämda eller liknande,  kan klättra på pincetter, trycka upp lock på burkar (även om man tejpat som en galning), tuggar sönder ventilationshål för att smita osv. 

Menar inte så som att du inte borde skaffa en mer att de är inte så simpla som man kan tänka sig.

Att man får vara på sin vakt, speciellt i början tills man är 110%säker på att man har den i något rymningssäkert, för som sagt, även om man tror att det inte finns en chans att den kan komma ut så kan de ibland det ändå. 

www.kryp.forum24.se har massor med bra trådar, bilder osv om flera arter. 

Skulle inte rekomendera till nybörjare men så länge man vet vad man ger sig in på och känner att man är redo så ja, varför inte. 

Det är roliga djur, även om man inte ser dem så ofta då de gärna gräver ner sig. 

De hörs iallafall på nätterna när de är ute och traskar emot rutorna ;) 

Vad har du använt för att hålla dom kvar i sitt bo? Terrarie eller plast back? Läste att dom väldigt lätt hittar ut från terrarium och där av att man ska använda en plast back? Men det känns ju lite träligt om man inte ska kunna se dom 

187
221
Moova:

Andresjolander97 skrev:

Vad har du använt för att hålla dom kvar i sitt bo? Terrarie eller plast back? Läste att dom väldigt lätt hittar ut från terrarium och där av att man ska använda en plast back? Men det känns ju lite träligt om man inte ska kunna se dom 

Har haft mina i större petboxar, dock tejpat för alla ventilationer från först insidan och sen utsidan med typ någon vävtejp, som tyg fast med klister på och borrat små lufthål i petboxen. Sen samma tejp runt hela lådan så man inte kan ta av hela locket. Utan bara kunde öppna "lilla glasluckan" uppepå. Minns inte riktigt hur jag gjorde med luckan i sig sen. 

Annars har jag haft topöppnade glasterrarium. Såna med hårdare aluminiumnät, inte det böjbara. 

107
7
Andresjolander97:
Moova skrev:

Har haft mina i större petboxar, dock tejpat för alla ventilationer från först insidan och sen utsidan med typ någon vävtejp, som tyg fast med klister på och borrat små lufthål i petboxen. Sen samma tejp runt hela lådan så man inte kan ta av hela locket. Utan bara kunde öppna "lilla glasluckan" uppepå. Minns inte riktigt hur jag gjorde med luckan i sig sen. 

Annars har jag haft topöppnade glasterrarium. Såna med hårdare aluminiumnät, inte det böjbara. 

Jag läste att alipes skulle vara en aning slöare och inte lika aggressiv av sig som ovan skrivande sa så ska försöka läsa på lite mer om dom men då kan man alltså köra med ett högt terrarium med hårt nät tak. Men tänkte på när jag odlade syrsor använde jag packeterings tejp så gjorde det så dom inte kunde klättra lika bra där, kan de fungera som någon extra säkerhets åtgärd eller hjälper det kanske bara så dom klättrar bättre? 

544
425
Gibblo:

Vill man vara på den säkra sidan så hade jag kört på en sån här:

cdn.gerdmans.com/content/images/thumbs/0031343_classic-plastback-med-lock.jpeg

15
19
Scolopendra:
Stora Hammarplast-backar med höga kanter och snäpplock tycker jag är smidigast till scolos. Bara att borra lite ventilationshål. Var dock uppmärksam på behållaren med jämna mellanrum, jag hade en S.subspinipes som hade börjat gnaga på plasten vid ett litet ventilationshål. Det var väl bara en tidsfråga innan den hade gnagt sig ut.
Extremfall kanske men värt att tänka på :) 

Dock kan jag tycka att gå från kejsarskorpion till enkelfotingar är lite sisådär. Men du är säkert vettig och tänker noga efter vad det är för djur du skaffar. Kolla mycket på Youtube och liknande för att se hur de beter sig när de "exploderar" i humöret och så. Hur andra håller dom osv :) 

107
7
Andresjolander97:
Gibblo skrev:
Vill man vara på den säkra sidan så hade jag kört på en sån här:

cdn.gerdmans.com/content/images/thumbs/0031343_classic-plastback-med-lock.jpeg

Det där såg ju faktiskt jävligt smidigt ut, man kan ju se in men kan dom inte äta sig igenom plast då? 

107
7
Andresjolander97:
Scolopendra skrev:
Stora Hammarplast-backar med höga kanter och snäpplock tycker jag är smidigast till scolos. Bara att borra lite ventilationshål. Var dock uppmärksam på behållaren med jämna mellanrum, jag hade en S.subspinipes som hade börjat gnaga på plasten vid ett litet ventilationshål. Det var väl bara en tidsfråga innan den hade gnagt sig ut.
Extremfall kanske men värt att tänka på :) 

Dock kan jag tycka att gå från kejsarskorpion till enkelfotingar är lite sisådär. Men du är säkert vettig och tänker noga efter vad det är för djur du skaffar. Kolla mycket på Youtube och liknande för att se hur de beter sig när de "exploderar" i humöret och så. Hur andra håller dom osv :) 

Ja jag hade bara funderat och vart sugen på att skaffa en för dom var så sjukt fina och fascinerande djur men tänkte inte riktigt på att kolla upp så mycket för jag hittade inte så mycket när jag sökte men nu har jag ju fått massa bra tips så ska allt vänta ett tag och se. Men finns det nått bra mellan ting du kan rekommendera för att sen gå över till en scolopendra? Nått som inte är allt för avancerat eftersom jag pluggar en del 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild