Scolopendra

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

107
7
Andresjolander97:
Avipt skrev:

Jag har Old World spindlar, å dom är ju ääääckligt snabba men scolopendras får mig att rysa mer, däremot följer du alla regler som gäller och lär dig hur djuret beter sig så ere ju inga problem, nångång ska man ju börja, men man fattar nog inte riktigt hur snabbt djuret är fören man upplevt de själv :P Folk har rekommenderat Alipes som "nybörjare" för mig iaf. Nej de är ju inga glasklättrare men dom kan nästan sträcka sig hela sin längd mot glaskanten.

sixlegsphoto.files.wordpress.com/2013/05/alipes.jpg
Väldigt vackra om du frågar mig och toppar runt 20 cm

Vad är det för skillnad på en alipes och en subspinipes då? :o 
Ja dom är ruggigt vackra och intressanta djur.
För själva saken att ge dom ett hem verkar ju faktiskt inte vara sådär jätte invecklat och inte heller föda dom men som jag förstått på dom andra så är de svåra att hålla dom kvar. Men om man köper ett högt terrarium med nät över och gott med gömställen och underlag att gräva i så måste det ju underlätta en hel del

544
425
Gibblo:
Det här med erfarenheten kommer in lite när man t.ex ska flytta djuret osv, har man haft liknande djur sen innan så är man någorlunda beredd på hur de kan bete sig, hur de rör sig, vad de brukar göra när de blir nervösa och så.

Får en kejsarskorpion ett psykbryt som man inte är beredd på så är riskerna som följer inte väldigt stora skulle jag vilja säga, men får en Scolopendra ett psykbryt och man aldrig haft ett sånt djur innan, så kan konsekvenserna bli otroligt mycket större.
Jag har själv och har haft runt 8 år många olika snabba och defensiva spindlar men första gången jag skrämde min (de är rätt nervösa av sig) scolopendra blev jag överraskad och förvånad över hur den rörde sig och hur otroligt snabb den var! För de ser inte snabba ut enligt mig.
Kan nog inte riktigt jämföra det med något annat djur jag haft. Det ger en ny respekt i alla fall.

Klart man får börja någonstans, för att få erfarenhet, men många tycker nog att det är ett stort steg att gå från kejsare till scolopendra.
Bestämmer du dig för att göra så ändå så lycka till och var extra försiktig. Jag hade nog kört dubbla lådor till den om jag var du.

Min tjej har blivit biten av en S. supspinipes förresten och det blev några tråkiga dagar på sjukhus för hennes del.

133
30
Avipt:
Andresjolander97 skrev:

Vad är det för skillnad på en alipes och en subspinipes då? :o 
Ja dom är ruggigt vackra och intressanta djur.
För själva saken att ge dom ett hem verkar ju faktiskt inte vara sådär jätte invecklat och inte heller föda dom men som jag förstått på dom andra så är de svåra att hålla dom kvar. Men om man köper ett högt terrarium med nät över och gott med gömställen och underlag att gräva i så måste det ju underlätta en hel del

Detta är bara vad folk har sagt till mig men alipes är mer benägna att fly undan än anfalla så att säga, generellt. Det är väll lite mer noga med värmen och fuktigheten hos Scolopendras än hos de flesta spindlar, särskilt om man har ungdjur. Men om man läser på så gott man kan ser till att gör det som bör göras så ere ju egentligen bara å köra hårt om man har tönkt ordentligt

107
7
Andresjolander97:
Gibblo skrev:
Det här med erfarenheten kommer in lite när man t.ex ska flytta djuret osv, har man haft liknande djur sen innan så är man någorlunda beredd på hur de kan bete sig, hur de rör sig, vad de brukar göra när de blir nervösa och så.

Får en kejsarskorpion ett psykbryt som man inte är beredd på så är riskerna som följer inte väldigt stora skulle jag vilja säga, men får en Scolopendra ett psykbryt och man aldrig haft ett sånt djur innan, så kan konsekvenserna bli otroligt mycket större.
Jag har själv och har haft runt 8 år många olika snabba och defensiva spindlar men första gången jag skrämde min (de är rätt nervösa av sig) scolopendra blev jag överraskad och förvånad över hur den rörde sig och hur otroligt snabb den var! För de ser inte snabba ut enligt mig.
Kan nog inte riktigt jämföra det med något annat djur jag haft. Det ger en ny respekt i alla fall.

Klart man får börja någonstans, för att få erfarenhet, men många tycker nog att det är ett stort steg att gå från kejsare till scolopendra.
Bestämmer du dig för att göra så ändå så lycka till och var extra försiktig. Jag hade nog kört dubbla lådor till den om jag var du.

Min tjej har blivit biten av en S. supspinipes förresten och det blev några tråkiga dagar på sjukhus för hennes del.

Ja jag har kanske inte tänkt så mycket på djurets egenskaper osv ska läsa på lite extra så får vi se hur jag gör så man inte rushar in i något. Tack för infon! :) 

107
7
Andresjolander97:
Avipt skrev:

Detta är bara vad folk har sagt till mig men alipes är mer benägna att fly undan än anfalla så att säga, generellt. Det är väll lite mer noga med värmen och fuktigheten hos Scolopendras än hos de flesta spindlar, särskilt om man har ungdjur. Men om man läser på så gott man kan ser till att gör det som bör göras så ere ju egentligen bara å köra hårt om man har tönkt ordentligt

Ska försöka titta upp lite mer innan jag bestämmer mig för något. Det verkade kanske lite mer invecklat än jag trodde men är absolut fortfarande sugen men vill ju kunna hantera det så man inte får en inte så önskad gäst som springer runt i mitt rum ;)

187
221
Moova:

Andresjolander97 skrev:

Nej har aldrig haft nått liknande tyckte det skulle vara intressant att skaffa något liknande.
Har haft en kejsarskorpion förut som jag tyvärr fick sälja pga av flytt utomlands men har nu skaffat mitt eget ställe så jag vet att jag kan ta hand om den utan att behöva sälja den efter ett tag. Nu för tillfället har jag en leopardgecko.
Men dom är alltså inget för en nybörjare då alltså?

Kan bara tala efter egen erfarenhet och när jag köpte mina första så läste jag som  en idiot om alla arter jag hittade. 

Nu var mina första visserligen väldigt  små när jag fick hem dem, ca 3cm och såhär i efterhand så känns det som att de var mer oberäknliga än de större jag skaffade under senare år. 

Alla jag haft har varit väldigt "skvattiga", snabba som jag vet inte vad och vänder snabbare än man hinner reagera, nästan hoppar om de blir skrämda eller liknande,  kan klättra på pincetter, trycka upp lock på burkar (även om man tejpat som en galning), tuggar sönder ventilationshål för att smita osv. 

Menar inte så som att du inte borde skaffa en mer att de är inte så simpla som man kan tänka sig.

Att man får vara på sin vakt, speciellt i början tills man är 110%säker på att man har den i något rymningssäkert, för som sagt, även om man tror att det inte finns en chans att den kan komma ut så kan de ibland det ändå. 

www.kryp.forum24.se har massor med bra trådar, bilder osv om flera arter. 

Skulle inte rekomendera till nybörjare men så länge man vet vad man ger sig in på och känner att man är redo så ja, varför inte. 

Det är roliga djur, även om man inte ser dem så ofta då de gärna gräver ner sig. 

De hörs iallafall på nätterna när de är ute och traskar emot rutorna ;) 

1275
1725
Falk:

Niklas postade ju en rolig bild på krypforumet då en skolopender var halvvägs ute genom locket på lådan.

Själv har jag en del giftormar men bangar på skolopendrar och då har jag varit i hobbyn i x-antal år med stor variation på djur =)

Det bästa tips jag kan ge då jag aldrig ägt någon själv är att besöka någon som har och sedan se med egna ögon vad det är för något för att läsa att något djur är snabba/aggressiva osv är lite skillnad mot för att se det i verkligheten.

544
425
Gibblo:
Falk skrev:
Niklas postade ju en rolig bild på krypforumet då en skolopender var halvvägs ute genom locket på lådan.

Själv har jag en del giftormar men bangar på skolopendrar och då har jag varit i hobbyn i x-antal år med stor variation på djur =)

Det bästa tips jag kan ge då jag aldrig ägt någon själv är att besöka någon som har och sedan se med egna ögon vad det är för något för att läsa att något djur är snabba/aggressiva osv är lite skillnad mot för att se det i verkligheten.

kryp.forum24.se/kryp-about3465.html

Man sover inte gott efter den bilden när man har sådana hemma.. haha.

133
30
Avipt:
Gibblo skrev:

kryp.forum24.se/kryp-about3465.html

Man sover inte gott efter den bilden när man har sådana hemma.. haha.

Godis låda dock, hyffsat tjocka men ganska säker på att en spindel knaprar sig egenom en sån också, en av mina har börjat iaf :P Hör han på nätterna :P Men just av denna anledning man bör ha dubbla lådor, eller glas är ju säkrast.

544
425
Gibblo:

Avipt skrev:

Godis låda dock, hyffsat tjocka men ganska säker på att en spindel knaprar sig egenom en sån också, en av mina har börjat iaf :P Hör han på nätterna :P Men just av denna anledning man bör ha dubbla lådor, eller glas är ju säkrast.

Skulle nog vilja säga att scolopendrar är mycket mer rymningsbenägna och bra mycket skickligare på det än spindlar, jag har också spindlar hemma som försöker gnaga sig ut.

Sen hade jag hellre haft vilken av mina spindlar som helst på rymmen, än en Scollo! ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild