Andresjolander97 skrev:
Nej har aldrig haft nått liknande tyckte det skulle vara intressant att skaffa något liknande.
Har haft en kejsarskorpion förut som jag tyvärr fick sälja pga av flytt utomlands men har nu skaffat mitt eget ställe så jag vet att jag kan ta hand om den utan att behöva sälja den efter ett tag. Nu för tillfället har jag en leopardgecko.
Men dom är alltså inget för en nybörjare då alltså?
Kan bara tala efter egen erfarenhet och när jag köpte mina första så läste jag som en idiot om alla arter jag hittade.
Nu var mina första visserligen väldigt små när jag fick hem dem, ca 3cm och såhär i efterhand så känns det som att de var mer oberäknliga än de större jag skaffade under senare år.
Alla jag haft har varit väldigt "skvattiga", snabba som jag vet inte vad och vänder snabbare än man hinner reagera, nästan hoppar om de blir skrämda eller liknande, kan klättra på pincetter, trycka upp lock på burkar (även om man tejpat som en galning), tuggar sönder ventilationshål för att smita osv.
Menar inte så som att du inte borde skaffa en mer att de är inte så simpla som man kan tänka sig.
Att man får vara på sin vakt, speciellt i början tills man är 110%säker på att man har den i något rymningssäkert, för som sagt, även om man tror att det inte finns en chans att den kan komma ut så kan de ibland det ändå.
www.kryp.forum24.se har massor med bra trådar, bilder osv om flera arter.
Skulle inte rekomendera till nybörjare men så länge man vet vad man ger sig in på och känner att man är redo så ja, varför inte.
Det är roliga djur, även om man inte ser dem så ofta då de gärna gräver ner sig.
De hörs iallafall på nätterna när de är ute och traskar emot rutorna ;)