Exo terras solar glo

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

903
510
Evanjeline:

Jag undar om det är ok att använda solar glo lampor, eller om de också varierar kraftigt i UV index och kan skada ödlorna? Detta är tänkt till de nattlevande ökengeckosen tropiocolotes tripolitanus. Jag vill ha lite kraftigare uv ljus då de faktiskt solar på dagarna. De lever också i de värmaste öknarna. Jag gissar på att de i det vilda solar på morgonen och kvällen när där är mindre uv ljus. Har testat solar raptor hid, och de tycker nog där är för mycket uv ljus i dem. Jag vet inte exakt, men de är ute och solar mindre med den lampan än när jag bara har testat att använda värmelampa. Testat att ändra tempen både upp och ner, så det är inte att det blir för varmt eller kallt under hid lampan. de verkar inte heller bry sig om vilken kelvin det är på ljuset, eller lux.

295
270
barkskog:
Self-balasted MV-lampor varierar ganska mycket i UVB och UV-index mellan olika exemplar av samma märke. Ett fabrikat ger nästan konstant mycket höga värden.
Solar Glo har kommit med ny design på sina MV-lampor och de två ex jag har testat har varit OK. Vet inget om hur de håller på sikt. Jag använder MV-lampor från Mega-Ray där det inte är lämpligt med HID till våra sköldpaddor.

903
510
Evanjeline:
Tack för svar, då vet jag. Var väl det jag trodde också. Då blir det att testa solar raptor ljusrör och se vad de tycker om det.

Medlem i DHF
72
113
hansh:
Skulle det inte kunna vara så att du drar felaktiga slutsatser om solar raptor hiden. Det kanske är så att de är nöjda efter en kortare tid och har fått det ljus de behöver. I annat fall skulle du kunna byta till en megaray hid lampa de är både ljussvagare och har mindre uvb än solar raptor.

903
510
Evanjeline:
Tvivlar på det då de inte solar över huvud taget med hiden. Jag är sjukpensionär och är alltid hemma, så jag har väldigt bra koll vad de har för sig på dagarna. Har testat fram och tillbaka, och det är väldigt tydligt de slutar sola så fort jag använder solar raptorn.  Det är inte så heller att jag testat i några dagar, utan runt en månad.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
vilken hid har har du spott/flood och vilken w? samt vilken höjd från solplatsen har du?

903
510
Evanjeline:

Flood, 30 w, eller är den 35? Den lägsta i alla fall. Avstånd var ungefär 35 cm. Men de kan utan problem sitta längre ifrån, och lite närmare också om de vill. Där är en sak som jag kan tänka mig det kan vara som jag kom på nu. Eftersom de räknas som nattlevande säger alla att de inte behöver uvljus. De hade en sämre lampa första fyra veckorna då de var i en karantänburk och jag vågade inte ha solar raptorn där i fall det skulle bli för varmt, så de hade den gamla sorten exo terra lampa 5.0. Så de kanske solade så mycket första månaden för de inte haft uv ljus förr? 

Det är så svårt med arter som det finns så lite info om;P Att de behöver uv ljus bygger jag ju bara på mina egna slutsatser, men om de solar tycker jag det känns ganska självklart att de borde behöva det.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
En natt levande art kanske inte behöver tok mycket uv och ljus som en hid ger och på 35cm, har du den i terrariet eller är det nät emellan? Jag och griseus mätte upp en helt ny 35flood på ca 30 cm höjd som ligger på taket på en exoterra burk och då var det ganska bra uv för dagaktiva djur 

903
510
Evanjeline:

Där är nät emellan. Nä, det är väldigt mycket uv ljus, men sen samtidigt lever de i så pass extrema ökenklimat, och de behöver inte sola där det är så nära de kan utan problem sola på 50 cms avstånd också, men det gör de inte heller. Jag hade höjt lampan om jag kunde, tyvärr har jag snedväggar så det går inte;/ Därför jag ville försöka ha en lampa med mindre uv ljus, men den måste ju fortfarande vara säker. Men ska testa med solarraptor ljusrör, de är ju inte riktigt så starka. 

Jag börjar faktiskt undra om de är nattlevande. Det finns så lite info, men de uppför sig inte alls som det. De ligger aldrig i de mörka gömställena, föredrar att ligga precis i kanterna under skifferstenar så där är lite skugga men inte mörkt. De är inte ljuskänsliga över huvud taget. De är vakna säkert 5 timmar under dagen i snitt. Jag tror nästan de är skymnings och grynings aktiva, och inte fullständigt nattlevande. Kan nämna att jag har tre stycken just nu, och alla uppför sig likadant. Så det är inte en individ som alltid är framme, jag ser utan problem skillnad på alla tre. Förhoppningsvis blir det ett gäng på expo syd också om där är några, så får jag se om de uppför sig likadant.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
solar raptor rören ger dåligt med uv faktiskt vi har mätt upp sånna med, dock sitter dom utan reflektro som jag har beställt nu ovh ska byta från 5% till 10% 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild