När är leopardgecko vuxen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

85
32
Wahlman:
Vid vilken ålder är leopardgeckon fullvuxen?
Vet någon om huvud bredden ändras genom åren. 
Mina två är 23 cm långa båda två men huvud bredden skiljer sig på två millimeter. 28 mm/26 mm. De är två och ett 1/2 år.

55
58
Daffy74:
Hanarna brukar oftast ha bredare huvud.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Wahlman skrev:
Vid vilken ålder är leopardgeckon fullvuxen?
Vet någon om huvud bredden ändras genom åren. 
Mina två är 23 cm långa båda två men huvud bredden skiljer sig på två millimeter. 28 mm/26 mm. De är två och ett 1/2 år.

Det är svårt att säga när reptiler är fullvuxna, då dom växer till den dag dom dör iprincip så blir dom egentligen aldrig fullvuxna som en hund exempelvis :) När djuren är könsmogna brukar dom också räknas som vuxna, även om dom fortsätter växa som sagt.. 

Huvudbredden ändras såklart med att ödlorna växer, som med alla levande djur :) Skiljer det endast två ynka millimeter är det för liten skillnad för att man ska kunna dra slutsats om exempelvis könet på ödlorna, om det var det du undrade? :) 

85
32
Wahlman:
Det är två honor jag har. Förmodligen kommer den ena att vara större och bredare än den andra. De är väll olika helt enkelt. Jonas_ 

2052
780
psyjoh:
Om du med fullvuxen menar vuxen så är det övergången när de blir könsmogna ungefär. Sen som Jonas nämnde så växer de fortfarande efter det. Sen ömsningen har ju inte enbart med att de växer o göra. Vi människor ömsar oxå hela huden men då i små flagor hela tiden och när vi blir äldre så krymper vi och inte tvärtom  ;)

85
32
Wahlman:
När blir dom könsmogna? 

166
54
Leoleopardgecko:
Är väl ändå ganska individuellt när ödlorna blir könsmogna, men ca 1 år skulle jag vilja påstå. Men har du tänkt avla på dom så bör ödlan ha en vikt på minst 40 gram, jättegärna tyngre såklart. 
Jag har utgått från att mina leopardgeckos är vuxna vid +1 års ålder :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild