Hur länge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

141
109
stefan707:
Hur länge bör man låta ormar vara helt ifred efter att man matar dom?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Beror på storleken på orm & byte men absolut 24 timmar, själv väntar jag alltid minst 3-4 dagar innan jag öppnar terrarierna efter matning :) Ju längre du väntar desto bättre såklart. 

Jag matar 90% av alla ormar i deras terrarier, så endast ett fåtal jag måste hantera dagen efter när jag flyttar dom från matlåda till terrarium, även om det gårt fort så känns det ändå inte bra med den lilla hanteringen så kort efter matning, jag har endast pytonormar bör tilläggas. 

141
109
stefan707:
Hm, gör jag väldigt fel då som lyfter ur till en matlåda sen direkt efter lägger in dom i terrariet? Efter det brukar jag åka å jobba å kommer hem 4 dagar senare. Då brukar jag gå igenom terrariet efter skit eller dyl som ej ska vara där. Då brukar jag även ta ut ormen å kolla på den lite. Det enda som händer där i mellan är att tjejen öppnar en gång om dagen och sprayar vatten för fukt.

Men mest de där att jag flyttar tbx till terrariet direkt som jag blev lite fundersam över.

Har ej blivit biten i samband med det än och ormarna har ej spytt av det än. 

Kanske är bättre å mata direkt i terrariet då? 
Men läst mkt om att de kan bli mer aggressiva inne i terrariet då

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

stefan707 skrev:
Hm, gör jag väldigt fel då som lyfter ur till en matlåda sen direkt efter lägger in dom i terrariet? Efter det brukar jag åka å jobba å kommer hem 4 dagar senare. Då brukar jag gå igenom terrariet efter skit eller dyl som ej ska vara där. Då brukar jag även ta ut ormen å kolla på den lite. Det enda som händer där i mellan är att tjejen öppnar en gång om dagen och sprayar vatten för fukt.

Men mest de där att jag flyttar tbx till terrariet direkt som jag blev lite fundersam över.

Har ej blivit biten i samband med det än och ormarna har ej spytt av det än. 

Kanske är bättre å mata direkt i terrariet då? 
Men läst mkt om att de kan bli mer aggressiva inne i terrariet då

Det är säkert en smaksak vart man väljer att mata sina ormar, den där gamla myten att ormar som matas i terrariet skulle vara mer aggresiva köper jag inte för fem öre! :D När jag ska hantera djuren använder jag ormkroken för att beröra dom snabbt innan jag plockar ut dom, har aldrig blivit biten av ormar i terrariet, däremot utanför flertalet gånger under dom ca.20år jag haft ormar. Ormar som har bättre matrespons än genomsnittet får man såklart vara lite försiktiga med direkt när man öppnar glasen, men det tycker iofs jag gäller ALLA ormar :) 

141
109
stefan707:
Då kanske man borde skippa å mata dom utanför känns mest krångligt, ska prova nästa matning :) 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Det är givetvis inte fel att mata sin orm i låda utanför terrariet, men finns egentligen ingen anledning som jag ser det :) Och gör man det av anledningen att ormen skulle bli aggresiv så fort den får mat i terrariet kan man sluta direkt som sagt för det stämmer inte! Ibland får dom med lite bottenmaterial med råttan,musen,kaninen eller tuppen... men vad gör det för ett djur som smälter ner ben, horn & rubbet :) Det är ingen fara sålänge ormen är i normalkondition och inte sjuk eller dålig på nåt vis. 

Lycka till :)

141
109
stefan707:
Jonas_ skrev:
Det är givetvis inte fel att mata sin orm i låda utanför terrariet, men finns egentligen ingen anledning som jag ser det :) Och gör man det av anledningen att ormen skulle bli aggresiv så fort den får mat i terrariet kan man sluta direkt som sagt för det stämmer inte! Ibland får dom med lite bottenmaterial med råttan,musen,kaninen eller tuppen... men vad gör det för ett djur som smälter ner ben, horn & rubbet :) Det är ingen fara sålänge ormen är i normalkondition och inte sjuk eller dålig på nåt vis. 

Lycka till :)

Tack, och tack för snabba svar

544
425
Gibblo:
Jonas_ skrev:
Beror på storleken på orm & byte men absolut 24 timmar, själv väntar jag alltid minst 3-4 dagar innan jag öppnar terrarierna efter matning :) Ju längre du väntar desto bättre såklart. 

Jag matar 90% av alla ormar i deras terrarier, så endast ett fåtal jag måste hantera dagen efter när jag flyttar dom från matlåda till terrarium, även om det gårt fort så känns det ändå inte bra med den lilla hanteringen så kort efter matning, jag har endast pytonormar bör tilläggas. 

Jag matade min tigerpyton i låda utanför terrariet tills jag blev biten i knäet, efter det har jag kört på samma metod som du, så fort han flyger fram så petar jag bara på honom med ormkroken och då fattar han att det inte är mat och lugnar ner sig direkt!

En bra metod :)

F.ö så hanterar jag ormarna ganska sällan men jag rör aldrig dem förrän jag ser att de smält maten och är slanka igen efter några dagar till en vecka ungefär.

1685
794
fluffis:
Beror lite på vad det är för orm tycker jag. Men om vi tar en vuxen snok, typ en majsorm eller liknande så brukar de bajsa ca 3 dagar efter att de ätit. Då rör jag inte ormen från det att den fått mat tills den har bajsat. Rätt enkelt :) Hos pytonormar och andra som inte bajsar efter maten på det viset kanske man ändå kan hålla ca tre dagar som måttstock?

Själv tar jag ut några ormar utanför terrariet i lådor när jag matar och några ormar får mat direkt i terrariet. Det är stor skillnad på de här ormarna tycker jag men det kanske det hade varit ändå, även om jag matat alla likadant. Ormar är ju inte längre dumma när det kommer till en instinkt som att äta och det märks att de vet var maten kommer från, tycker jag :) 

Man behöver inte tvunget hantera ormarna efter matning i låda. Antingen kan man göra som jag att man tar lite lätt och snabbt med en krok och en hand och lägger in dem i terrariet. Annars kan man ställa in matlådan i terrariet och låta ormen krypa ut själv.

187
221
Moova:

Sambon matar alla sina 8 i låda utanför terrariet, dels för att se hur så alla äter ordentligt och dels för att slippa att ormen får massa skräp  i munnen från bottensubstratet när man lägger in foderdjuret och de släpar runt lite. 

Alla har exakt samma rutin ändå är vissa helt kolugna och andra någorlunda "agressiva"/defensiva, så jag tror inte heller på att de skulle bli mer lugna för den sakens skull. 

När matningen är klar så får ormen själv ringla ur lådan och in i terrariet, alltså han lyfter dem inte, så är du osäker på om man inte bör röra den efter den ätit så håll lådan mot öppningen på terrariet så drar den (förhoppningsis) in själv annars är det bara att som sagt mata i terrariet :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild