Skäggagam 1 år och 22 cm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

544
425
Gibblo:
Sorkstryparen skrev:

Ok tack! Ska köpa till en bättre kalk produkt... :)

Jag spekulerar bara här, du bör nog invänta svar från någon som kan mer om detta :)

54
9
Sorkstryparen:
Gibblo skrev:

Jag spekulerar bara här, du bör nog invänta svar från någon som kan mer om detta :)

Ok, tack.. igen :)

Eftersom mina andra fråga nu ligger på sidan 1 lägger jag dem här igen så de inte missas, för det hade vart intressant att veta :).. så ursäkta dubbelpost..

Btw om det nu är så att Nekton-MSA har vart för dålig kalk källa och jag nu börjar med en bättre produkt. Kommer hon då att kunna växa till normal storlek eller är det förstört i den bemärkelsen..?

Sedan vet jag inte om det hjälper, men har även använt Nekton-MSA till syrsorna och mjölmaskarnas mat för att på så sätt få i henne mer sådant.. var ett tips från en person på en reptilmässa...

Lägger till några bilder på henne :) som sagt var hon ömsar på ryggen annars har den samma fina färg som huvudet.. :D

1159
626
Temla:
Hur mycket äter hon? Vilken typ av grönsaker får hon?

Storleken kan variera jättemycket från individ till individ. Jag hade en hane som var pytteliten, han växte på bredden istället. skratt

54
9
Sorkstryparen:
Temla skrev:
Hur mycket äter hon? Vilken typ av grönsaker får hon?

Storleken kan variera jättemycket från individ till individ. Jag hade en hane som var pytteliten, han växte på bredden istället. skratt

Hon äter ganska mycket, ca 4-5 syrsor per dag + sallad och var 3 dag mjölmaskar som efterrätt :)

Grönsaker är ruccola, tomat, zuchini, paprika, morot, ibland lite andra saker som banan, äpple, melon etc..

544
425
Gibblo:

Sorkstryparen skrev:

Hon äter ganska mycket, ca 4-5 syrsor per dag + sallad och var 3 dag mjölmaskar som efterrätt :)

Grönsaker är ruccola, tomat, zuchini, paprika, morot, ibland lite andra saker som banan, äpple, melon etc..

Hm, det är rätt lite mat. Hon är visserligen liten men det KAN ju bero på mängden mat kanske..? Man bör ju ge dem så mycket syrsor de vill ha det första året, 2-3 gånger om dagen.

Min skäggagam är också ett år, runt 40cm och äter runt 50-60 syrsor om dagen, utöver sallad och frukt. Banan bör du bara ge någon gång ibland för det innehåller mycket fosfor :)

Men hon kanske inte vill ha mer eller? Hur mycket erbjuder du henne?

54
9
Sorkstryparen:
Gibblo skrev:

Hm, det är rätt lite mat. Hon är visserligen liten men det KAN ju bero på mängden mat kanske..? Man bör ju ge dem så mycket syrsor de vill ha det första året, 2-3 gånger om dagen.

Min skäggagam är också ett år, runt 40cm och äter runt 50-60 syrsor om dagen, utöver sallad och frukt. Banan bör du bara ge någon gång ibland för det innehåller mycket fosfor :)

Men hon kanske inte vill ha mer eller? Hur mycket erbjuder du henne?

50-60!!! Oj oj det var mycket, med andra ord vet jag inte ett dug om vad som är mycket eller lite :), ser nu att jag skrivit per dag, jag menar per gång vilket är 3-4ggr per dag. Jag erbjuder tills hon inte visar intresse mer..

115
168
JTGeckos:
50-60st syrsor om dagen??? Knappt mina stäppvaraner får i sig så mycket och dom är 80cm... Är det nyfödda då eller?

544
425
Gibblo:
JTGeckos skrev:
50-60st syrsor om dagen??? Knappt mina stäppvaraner får i sig så mycket och dom är 80cm... Är det nyfödda då eller?

Mellanstora till vuxna. Jag stoppar honom ändå, annars hade han fortsatt vräka i sig.

Sorkstryparen skrev:

50-60!!! Oj oj det var mycket, med andra ord vet jag inte ett dug om vad som är mycket eller lite :), ser nu att jag skrivit per dag, jag menar per gång vilket är 3-4ggr per dag. Jag erbjuder tills hon inte visar intresse mer..

Ah okej, ja då är hon liten i maten kanske. Kan ju vara så att hon är en mindre individ helt enkelt! :)

2052
780
psyjoh:
Mina som är snart två år klipper ca. 30 stora dubia eller vuxna ryssar om dagen. Min minsta som blir 1 i oktober äter nästan lika mkt och alla ligger på runt 45cm och väger mellan 3-400g beroende på om de bajsat på ett tag och hur mkt de ätit. De får även ruccola eller grönkål under dagen. 
Alla 3 har ungefär samma längd. Hanarna 3-350g, varierar däremellan  och honan upp mot 400g och ibland över. Längesedan jag vägde o mätte nu. 
Sen ger jag dem perioder med lite mindre mat 2-5 insekter och ibland 1-2 dagar helt utan insekter och bara något salladsblad. 

46
27
MathiasNordstrom:
Jag matar med dubia och gräshoppor som basfoder på mina skäggisar.  Hanen är 13 månader 47cm lång. Det jag läste om att de äter mycket 50-60 är inte ovanligt. Min hane har gått över mer till sallad men nu under äggläggning har min hona käka ca 55 gutloadade dubia per dag! Se till att foderdjuren har bra mat. Man är vad man äter eller vad säger man? :)

Har läst att dubia  har en långsammare matsmältning. Dubia har maten kvar i magen 24-36 timmar medan syrsor har mat i magen 4-6timmar. Detta gör gutloadning viktigt på syrsor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild