Min nya ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

293
354
Dynamitella:

Du kan absolut använda papper som underlag. Hushållspapper är vanligt att man har i terrarierna till ungar (de är ibland klumpiga/insektsgalna och får för sig att svälja löst substrat, så det känns lite renare och säkrare med papper de första månaderna). Men alla gör som de själv vill.

Tårna ser ut att vara ihopklibbade av till synes osynliga ömslager. Det händer lätt om så små ungar inte tas om hand från början och att man/butiken inte håller koll på tårna och hjälper till. Fortsätt du med ångbad så bör det lösa sig.

Jag brukar knyckla ihop en boll av papper också och fukta i en hörna av terrariet, så att fukten stannar. Men iaf. Blir irriterad på butiken att de säljer så små ungar. Den är fortfarande liten/smal nog för att plötsligt dö.

Vill tipsa om att Pangeas aprikos har gett mina ungar mycket bra tillväxtresultat. Rekommenderar det. 

10
0
Geckis:
Dynamitella skrev:
Du kan absolut använda papper som underlag. Hushållspapper är vanligt att man har i terrarierna till ungar (de är ibland klumpiga/insektsgalna och får för sig att svälja löst substrat, så det känns lite renare och säkrare med papper de första månaderna). Men alla gör som de själv vill.

Tårna ser ut att vara ihopklibbade av till synes osynliga ömslager. Det händer lätt om så små ungar inte tas om hand från början och att man/butiken inte håller koll på tårna och hjälper till. Fortsätt du med ångbad så bör det lösa sig.

Jag brukar knyckla ihop en boll av papper också och fukta i en hörna av terrariet, så att fukten stannar. Men iaf. Blir irriterad på butiken att de säljer så små ungar. Den är fortfarande liten/smal nog för att plötsligt dö.

Vill tipsa om att Pangeas aprikos har gett mina ungar mycket bra tillväxtresultat. Rekommenderar det. 

okej ja det är det jag har aldrig hört talas om att det är farligt med hushållspapper, jag har inte haft problem fuktigheten när den väl var hos mig (65%<=>85%)det enda är att det kanske inte ser bra ut , jag har planer på att byta till terrarium med "rätt" bottensubtrat senare när lillen växt till sig lite :)

ja exakt tårna ser ihopklibbade ut jag är mest orolig över det här med blodcirkulationen vill inte att den kommer bli missväxta tår eller liknande, jag ska göra ångbadet nu och se hur det löser sig, uppskattar dina och de andras svar väldigt mycket känner mig mycket mindre orolig. jag köpte för övrigt repashys grubs n fruit och sen kör jag med kalcium 

293
354
Dynamitella:

Okej :) Att tårna kommer bli missbildade tror jag inte, men jag har själv haft lite problem med 2-3 ungar genom åren som lätt fått klibbiga tår. Det slutade med att jag tog en pincett, förde in mellan tårna och försiktigt särade på dem. Det hjälpte. Men man får vara nätt på handen, så är du inte det så kör på tops och ljummet vatten. Lite osmaksatt matolja kan hjälpa också på tårna.

Grubs n fruit verkar inte vara poppis alls hos ödlorna rent statestikmässigt på internet (det har varit många diskussioner om det i forumen på facebook). Jag vet inte heller om det är ett komplett foder? Oavsett så rekommenderar jag Pangea, färsk frukt och pyttesmå insekter. Bebisen kanske inte är stor nog för att bry sig om insekter, men det är ett bra substitut för grubs n fruit om den inte gillar märket.

10
0
Geckis:
Dynamitella skrev:
Okej :) Att tårna kommer bli missbildade tror jag inte, men jag har själv haft lite problem med 2-3 ungar genom åren som lätt fått klibbiga tår. Det slutade med att jag tog en pincett, förde in mellan tårna och försiktigt särade på dem. Det hjälpte. Men man får vara nätt på handen, så är du inte det så kör på tops och ljummet vatten. Lite osmaksatt matolja kan hjälpa också på tårna.

Grubs n fruit verkar inte vara poppis alls hos ödlorna rent statestikmässigt på internet (det har varit många diskussioner om det i forumen på facebook). Jag vet inte heller om det är ett komplett foder? Oavsett så rekommenderar jag Pangea, färsk frukt och pyttesmå insekter. Bebisen kanske inte är stor nog för att bry sig om insekter, men det är ett bra substitut för grubs n fruit om den inte gillar märket.

Hej! 
ni får ursäkta att jag inte svarat, jag har kört det där ångbadet som ni har rekommenderat en gång per dag har märkt av en förbättring men jag ser fortfarande inte frambenens tår är separerade från varandra, rekommenderar du att jag gör detta flera gånger per dag?

det där med pangea ska jag testa , vart brukar du handla det ifrån?finns det nån svensk onlinesida?

tack för era tips försöker ta åt mig så mycket jag kan vill verkligen bli av med det där ömsningsproblemet så blir jag väldigt lycklig

tack!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild