Min nya ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
0
Geckis:
Hej allihopa jag har läsa massa trädar här innan jag införskaffade mig en ögonfransgecko för nån vecka sedan, jag kommer att lägga upp bilder på den så fort jag ser att den känner sig lite bekväm i sitt nya hem, nu till min fråga :

jag har lyckats hålla fuktigheten och temperaturen på de nivåerna som den trivs i, men jag är lite orolig över det här med ömsningsproblemet, då jag tycker inte jag ser dess "fingrar" åtskiljbara på "framhänderna", verkar som en del hud är kvar där från ömsningen kanske? den rör på sig normalt och jag tycker inte se att den har svårt att klättra med de? svårt för mig att se då jag inte är så erfaren och de är så små, benen tog jag en titt på nu och de syns klart och tydligt :)

finns det någonting jag kan göra?
är jag för orolig och sköter ödlan detta själv?

tack i förhand ! :D

133
30
Avipt:
Är du med på ögonfransgecko forumet på facebook? (Om du nu har facebook) www.facebook.com/groups/175286412648815/ Där har du adressen, finns många människor där med massa erfarenhet och mycket trevliga i sitt bemötande, dom kan säkerligen hjälpa dig, har själv fått mycket tips där :)

10
0
Geckis:
Avipt skrev:
Är du med på ögonfransgecko forumet på facebook? (Om du nu har facebook) www.facebook.com/groups/175286412648815/ Där har du adressen, finns många människor där med massa erfarenhet och mycket trevliga i sitt bemötande, dom kan säkerligen hjälpa dig, har själv fått mycket tips där :)

Har tyvärr inte facebook :/ hade blivit medlem där annars,

glömde och nämna att den är runt tre veckor gammal :)

10
0
Geckis:

Här följer är en ganska dålig bild på fingrarna, är detta vanligt på en ögonfransgecko i åldern 3 veckor?

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Ser inte på bilden tydligt nog men prova att sätta den i ett sk ångbad i några minuter. Sen kan du fukta en tops och försiktet känna över fötterna om något skinn lossnar.

kKan även vara så att den trampat i maten som sen torkat in!

293
354
Dynamitella:

3 veckor låter lite ungt för att säljas. Hur mycket väger lillen/vem köpte du den av? :) 

Uppfödaren borde absolut vara tillgänglig för tillfällen som detta. Rekommenderar (som Annie) att du tar en burk med lock, lägg hushållspapper på botten och pytsa i lite ljummet (ej varmt eller iskallt) vatten. Endast tillräckligt med vatten för att dränka pappret - inte mer än 1-3 millimeter djupt. Låt ungen gå runt i burken i 5 minuter och hjälp sedan att topsa bort eventuella ömsrester från tårna om det behövs. 

Upprepa om det behövs. 

10
0
Geckis:
anniemalmros skrev:
Ser inte på bilden tydligt nog men prova att sätta den i ett sk ångbad i några minuter. Sen kan du fukta en tops och försiktet känna över fötterna om något skinn lossnar.

kKan även vara så att den trampat i maten som sen torkat in!

jag ska ta och testa det här med ångbad, av utseendet så ser det mer ut som hudrest som fastnat men jag kan ha fel ska ta och kika på det 

10
0
Geckis:
Dynamitella skrev:
3 veckor låter lite ungt för att säljas. Hur mycket väger lillen/vem köpte du den av? :) 

Uppfödaren borde absolut vara tillgänglig för tillfällen som detta. Rekommenderar (som Annie) att du tar en burk med lock, lägg hushållspapper på botten och pytsa i lite ljummet (ej varmt eller iskallt) vatten. Endast tillräckligt med vatten för att dränka pappret - inte mer än 1-3 millimeter djupt. Låt ungen gå runt i burken i 5 minuter och hjälp sedan att topsa bort eventuella ömsrester från tårna om det behövs. 

Upprepa om det behövs. 

vikt vet jag faktiskt inte men jag köpte lillen av en reptilbutik i sthlm =) 

10
0
Geckis:
har laddat upp ett videoklipp på länken nedan :

sendvid.com/xe78d825

ni får ursäkta om jag inte har riktat kameran hela tiden mot geckon,vet inte vad jag höll på med, ser ut som tårna på händerna är sammanväxta iallafall, är detta normalt?:/

10
0
Geckis:
Geckis skrev:
har laddat upp ett videoklipp på länken nedan :

sendvid.com/xe78d825

ni får ursäkta om jag inte har riktat kameran hela tiden mot geckon,vet inte vad jag höll på med, ser ut som tårna på händerna är sammanväxta iallafall, är detta normalt?:/

har fått rekommendation att inte använda papper som underlag då det påverkar ömsningen, om det är så har ni någon rekomendation på ett bottensubtrat?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild