Avipt skrev:
Funderar på att skaffa solar raptor i framtiden, men då de kostar en hel de i inköp så undrar ja hur länge de håller innan du måste byta just för att börja tjäna på de i jämförelse med tex Exo Terra,
Nu är ja nyfiken på det ekonomiska planet då jag redan vet vilken som är superior :) Men har aldrig haft Solar så vet inte hur de funkar.
Du nämner varumärken och inte typ av lampa, men eftersom du nämner Solar Raptor antar jag att du menar kombinerad UV- och värmelampa.
MV-lampor (Mercury Vapor) kräver ingen extern balast (drivdon) och ger inte lika bra belysningsstyrka som HID-lampor och är ojämna i kvalitet mellan olika exemplar inom samma varumärke. Kan lägga av innan UVB-gått ner till nivå när det är dags att byta.
De varumärken jag har koll på är följande:
Mega-Ray - OK. Byt efter 1,5 år
Solar Glo har ändrat design och de två lampor jag testat är OK i UVB-nivå. Har inte testat livslängd
Solar Raptor - farligt höga nivåer av UVB på rekommenderat avstånd. Bör kollas med UV-mätare
HID-lampor slocknar sällan innan det är dags att byta efter 1.5 år. Kräver extern ballast som ska vara i samma watt-tal men behöver inte vara samma fbrikat.
Mega-Ray - OK bra spridningsvinkel flood 60 wide-beam 90°
Solar Raptor - OK mindre spridningsvinkel, spot 23° flood 36° bör sitta på högre höjd
Ballasterna har lång livslängd.
Ballasten från Mega-Ray har en kabel med porslinssockel.
Ballasten från Solar Raptor har en en kabel med skruvkontakt eller lös kabelände. Skruvkontakten kan lätt sättas ihop med skruvkontakt på Solar Raptor Clamp-Lamp.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/armaturer/lamphallare-e27/solar-raptor-clamp-lamp-par38.htmlSköldpaddsgrejer kommer till reptilmässan i Upplands-Väsby 26/9.