Föda till tjocksvansgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

159
55
Rille2005:
Någon här som har tjocksvansgecko och kan svara på om det är jätte svårt att få dem o äta mjölmask och zophobas?

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Jag har ingen tjocksvansgecko hemma men har stött på många genom åren i hobbyn samt att vi haft ett par stycken på butiken där jag jobbar så matat dom en hel del! Våra äter alla typers insekter utan problem, när ödlor är hungriga åker det mesta ner :-) 

159
55
Rille2005:
Jonas_ skrev:
Jag har ingen tjocksvansgecko hemma men har stött på många genom åren i hobbyn samt att vi haft ett par stycken på butiken där jag jobbar så matat dom en hel del! Våra äter alla typers insekter utan problem, när ödlor är hungriga åker det mesta ner :-) 

det låter lovande :-)
tack för infon

2052
780
psyjoh:
Tänk på att mjölmask och zoophobas inte är något helgott foder. Alldeles för mkt fett. Ha hellre någon insekt istället för larver som huvudfoder. 

159
55
Rille2005:
psyjoh skrev:
Tänk på att mjölmask och zoophobas inte är något helgott foder. Alldeles för mkt fett. Ha hellre någon insekt istället för larver som huvudfoder. 

många som säger så har jag hört.
Men hur kommer det sig att många stora uppfödare i USA endast använder sig av mask vid uppfödning av till exempel leopardgeckos? Har kollat massor med youtube klipp o där både visar o berättar dem att de endast använder sig av mask :-)

159
55
Rille2005:
Har personligen frågat en uppfödare i Belfast vad han matar sina djur med :-)
Här  nedan kommer hans svar.
Här är länken till uppfödaren www.facebook.com/pages/Scis-Reptiles-Belfast/1580871025483483?pnref=lhc

"The oldest leopard geckos in world have been fed on mealworms only.

I feed mealworm gut loaded with lots of fresh vegetables and ground down pellets for pigs

I also feed dubia roaches and laying female's get the odd pinky mouse.

I never ever feed crickets as in my experience they can carry pin worm"

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Rille2005 skrev:

många som säger så har jag hört.
Men hur kommer det sig att många stora uppfödare i USA endast använder sig av mask vid uppfödning av till exempel leopardgeckos? Har kollat massor med youtube klipp o där både visar o berättar dem att de endast använder sig av mask :-)

Förmodligen kan de sälja djuren så pass snabbt att det inte hinner blir några problem. Ett vanligt fel många gör när de matar med mjölmask är att de tar dem direkt från kylen till matskålen. Låt dem ligga framme med gutlod några dagar innan. Annars är dubior ett av de bästa fodren. Phoenix Worm är ett foder som används mycket till baby skäggagamer och jag börjat prova till min leopardgecko finns tyvärr ingen säljare i Sverige vad jag vet. En varierad diet är det bästa.

159
55
Rille2005:
Fredrik89 skrev:

Förmodligen kan de sälja djuren så pass snabbt att det inte hinner blir några problem. Ett vanligt fel många gör när de matar med mjölmask är att de tar dem direkt från kylen till matskålen. Låt dem ligga framme med gutlod några dagar innan. Annars är dubior ett av de bästa fodren. Phoenix Worm är ett foder som används mycket till baby skäggagamer och jag börjat prova till min leopardgecko finns tyvärr ingen säljare i Sverige vad jag vet. En varierad diet är det bästa.

märkligt för han skriver ju The oldest leopard geckos in world have been fed on mealworms only. :-)
Har fått svar från en uppfödare till att han bara matar med mjölmask o lite Dubia. Matthew Boyle från Irland

412
420
Hadara:

USA är inte kända för sin fantastiska reptilhållning direkt... 

Bara för att någon snubbe i USA säger att han matar sina leopardgeckos endast med mjölmask betyder det inte att det är bra. 

159
55
Rille2005:
Hadara skrev:
USA är inte kända för sin fantastiska reptilhållning direkt... 

Bara för att någon snubbe i USA säger att han matar sina leopardgeckos endast med mjölmask betyder det inte att det är bra. 

Tyvärr är det inte en det handlar om...
Har nu pratat med 2 i Irland, 1 i Kina och utöver det kollat på en del youtube klipp från usa o storbitanien.
Varför skulle alla dessa ha fel?
Det handlar om att de matar med mask som basföda o kompleterar med dubia i många fall
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild