Ormar som solar strax innan öms, anledning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

544
425
Gibblo:

Min tigerpyton brukar alltid lägga sig under hotspoten och sola när han börjat bli väldigt grå, dagarna strax innan öms.

Han solar lite titt som tätt under hotspoten när det inte är öms på g, men just när det börjar bli dags för öms så drar han alltid in i sitt gömställe och vill vara ifred där ett par dagar och sen när han fått helt gråa ögon så kommer han ut och solar, varje gång.

Vad beror detta på egentligen? Tänkte mig att det kanske hade något med vätskan de skapar mellan det nya och det gamla skinnet att göra?

Min BCI gör inte så, hon håller sig i princip alltid gömd så länge det är ljust, öms eller inte. Hon är ju även nattaktiv precis som P. bivittatus så det bör ju inte ha något med det att göra.

Kom att tänka på detta nu när jag såg han komma ut för att sola nu dagarna innan öms, hade varit kul att veta :) Någon förklaring till beteendet bör ju finnas, även om det bara skulle vara en individuell orsak.

412
419
Hadara:
Hmm aldrig hört om det innan. Rent generellt vill jag säga att mina ormar alltid undvikt solspoten när de ska ömsa :P dagaktiva som nattaktiva. Kanske är en smak sak ^^ haha

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Vad det beror på kan jag inte svara på, tyvärr :P Men mina pytonormar, framförallt olika tigerpytons solar mycket mer inför ömsning än när dom inte ligger i öms, precis som du beskriver Gibblo :) Kanske nåt bara pytonormar gör då? Ingen aning faktisk, har tänkt på det här hemma men aldrig frågat andra om deras ormar beter sig likadant. 

Intressant & spännande :)

83
44
Michael_B:
Mina regnbågar badar alltid innan öms,trots stt jag har hög luftfuktighet i terrsroet.

544
425
Gibblo:
Hadara skrev:
Hmm aldrig hört om det innan. Rent generellt vill jag säga att mina ormar alltid undvikt solspoten när de ska ömsa :P dagaktiva som nattaktiva. Kanske är en smak sak ^^ haha

Jo jag tycker också att han borde undvika sol och ligga lite mörkt och fuktigt istället hehe.

Jonas_ skrev:
Vad det beror på kan jag inte svara på, tyvärr :P Men mina pytonormar, framförallt olika tigerpytons solar mycket mer inför ömsning än när dom inte ligger i öms, precis som du beskriver Gibblo :) Kanske nåt bara pytonormar gör då? Ingen aning faktisk, har tänkt på det här hemma men aldrig frågat andra om deras ormar beter sig likadant. 

Intressant & spännande :)

Ja det är ett intressant fenomen och intressant att dina tigrar och pytons gör likadant, kan ju vara något pytons gör som du säger men man undrar ju varför, jag finner inget logiskt svar så där på rak arm :P

903
510
Evanjeline:
Kan det vara så att eftersom ömset ligger utanpå värme receptorerna på pytons så tycker de det är kallare än vad det är vid öms?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Evanjeline skrev:
Kan det vara så att eftersom ömset ligger utanpå värme receptorerna på pytons så tycker de det är kallare än vad det är vid öms?

Jag vågar mig faktiskt inte på en gissning ens :) Men intressant är det & ska försöka forska i ämnet lite, är det någon som har andra teorier eller rent av vet varför dom beter sig så dagarna innan ömsning? :) 

Framförallt dom större ormarna som gör det, eller rättare sagt dom större arterna.. dom mindre solar inte lika intensivt innan öms även om dom också höjer sin kroppstemp något. 

24
12
Gudisen:
gammal tråd men nu har jag troligen svaret varför min Kp hane solar så mycket. Det är en tuff öms för honom tror jag. Han börja ömsa samma dag han fick nytt terrarium. Min hona försvann såg nästan inte henne på 2 dygn efter ögonen vart grå, fast hon ömsa ett fint öms i en del. Hanen där emot är mer aktiv på dagen och solar, han tyvärr ömsar i bitar och är snart klar hoppas jag. Har plockat bitar i snart över en vecka nu. Lite synd att han inte vill ligga i grottorna nu. Tror fuktig mossa skulle göra han nytta.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Gudisen skrev:
gammal tråd men nu har jag troligen svaret varför min Kp hane solar så mycket. Det är en tuff öms för honom tror jag. Han börja ömsa samma dag han fick nytt terrarium. Min hona försvann såg nästan inte henne på 2 dygn efter ögonen vart grå, fast hon ömsa ett fint öms i en del. Hanen där emot är mer aktiv på dagen och solar, han tyvärr ömsar i bitar och är snart klar hoppas jag. Har plockat bitar i snart över en vecka nu. Lite synd att han inte vill ligga i grottorna nu. Tror fuktig mossa skulle göra han nytta.

Har ormen hållt på ömsat över en veckas tid hade jag lagt den i ett vattenbad (med lock) i en halvtimme eller nåt sånt, det hjälper även dom svåraste öms-fallen.

Medlem i GHF
3135
1742
EmanuelKarl:
När ormar ligger och solar kan man ju nästan säga att dom "laddar baterierna" så att dom får energi, och det borde ju krävas en del energi för att ömsa? Men jag kanske inte har med denna tråd att göra då jag varken har eller har haft någon/några ormar, och jag är inte heller så kunnig innom ormar (då jag egentligen är insekts- och geckonörd).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild