Hur ska leopardgeckons bajs se ut??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
basste:
Har letat mig tokig men inte hittat svar. Hoppas på bättre tur här :)

Köpte två st leosar för ca en månad sen. Första tiden bajsade bägge två svarta tjocka korvar, men sedan en vecka har mest troligt en av dom börjat bajsa vita smala korvar. Vi har inte lyckats utröna om det är honan eller hanen.
Han vi köpte dom av hade utfordrat dom med frystorkade syrsor men vi har börjat med levande, skakade i kalcium. Kan det vara att en av dom reagerar på pulvret?
Har haft bägge två att bada och har masserat magarna, som INTE är svarta, hårda och tycker mig inte känna att det knastrar i dom.
Bägge två har ömsat sedan vi köpte dom och tycker inte att dom verkar må dåligt.
JAG mår dock dåligt då jag fått för mig att det är ngt fel på ngn av dom. 

1159
626
Temla:
Hm... mina gör likadant. Jag undrar också varför. Kan det vara när de slickat kalk ur kalkskålen dom har i terrariet?
Har du en sådan skål? 
Om det skulle vara pga av att de ätit sand så syns ju det tydligt i avföringen, då är det sandkorn i den. 

544
425
Gibblo:
Det är en av anledningarna till att man bör hålla ödlorna separat, så har man koll på avföring, mat mm :)

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Gibblo skrev:
Det är en av anledningarna till att man bör hålla ödlorna separat, så har man koll på avföring, mat mm :)

Håller helt med! Jag håller alla nya djur ett par månader i karantän, separata såklart, på så sätt ser man om djuret funkar med allt, exempelvis avföringen :) Ibland när avföringen ser annorlunda ut kan det ha med temperaturen i burken att göra, har dom många tempzoner att välja på? Hanterar du dom mycket eller ofta? Stress kan också vara en anledning. 

166
54
Leoleopardgecko:
Jag tror att det är deras kiss :) när mina ödlor skiter så kommer det vita korvar med. Och ja, det är urin :) så grattis, ödlorna dricker vatten ;)

67
13
Petra:
Leoleopardgecko skrev:
Jag tror att det är deras kiss :) när mina ödlor skiter så kommer det vita korvar med. Och ja, det är urin :) så grattis, ödlorna dricker vatten ;)

Du har helt rätt, det är kiss :) 

2052
780
psyjoh:
Det vita kallas urater och motsvarar ungefär människors kiss. Hanar kan även utsöndra små vita pölar av detta. 

1159
626
Temla:
psyjoh skrev:
Det vita kallas urater och motsvarar ungefär människors kiss. Hanar kan även utsöndra små vita pölar av detta. 

Då missförstod jag nog trådskaparen, trodde han menade att bajset var vitt. Det var iallafall det jag pratade om. haha Naturligtvis är uraterna vita och det är ett hälsotecken. Men nu undrar jag fortfarande varför mina bajsar vitt (eller iallafall nästan vitt) ibland. Måste vara att de slickat kalk från kalkskålen, eller hur? Nån annan förklaring kommer jag inte på. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild