Min ödla är rädd för mig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

109
14
Tyris:
Hej!
Jag skaffade för en vecka sen två leopardgeckos. Båda är ungefär 7-8 år gamla. Den ena av dom är väldigt lugn och så, medan den andra blir jätterädd så fort jag ska ta på honom och ta upp honom. Tycker ni att jag ska låta honom vara utan att ta i honom?

353
317
panterophis:
Tycker att du ska låta båda vara

593
551
Redfoot:
Som ovanstående skriver, låt dom vara. Miljöombyte stressar ofta djuren.
/R

109
14
Tyris:
Hur länge då ska jag låta de vara? För han jag köpte av sa att jag kunde hålla dem 1-2 gånger i veckan.

Varför båda?

51
36
GL8936:
Låt dem vara i 2 veckor så de vänjer sig vid sitt nya hem.
Sedan kan du långsamt trappa upp hanteringen. Den kommer förmodligen bli lugnare när den inser att du inte är ett hot och börjar vänja sig vid hanteringen. Det är dock så olika från djur till djur. Vissa har inget emot hantering medan andra aldrig accepterar det.

39
60
Ahling:
När du köper en reptil, oavsett vad din grundsyn är på hantering, så måste du alltid vara beredd på att vissa djur helt enkelt inte trivs med att hanteras. Även om du med extrem envishet hypotetiskt skulle kunna tämja djuret så är det fruktansvärt onödigt då det både kräver tid för dig och framförallt medför stor stress för ditt djur. Personligen tycker jag inte man ska hantera massa även om djuret inte visar tydligt motstånd, men visst kan man göra det någon gång ibland. Bland mina reptiler finns dock de som väldigt tydligt visar att de inte är intresserade alls av att hanteras och i ett sådant läge tycker jag att man gör bäst i att respektera detta och endast hantera när det är absolut nödvändigt, såsom vid storstädning eller veterinärbesök. Om djuret inte vill umgås, varför tvinga det? :) Dessutom låter det som en av dina geckos är okej med hantering, det borde ju räcka gott och väl! Lycka till!

903
510
Evanjeline:
Tänk på att geckos har extremt känsligt skinn, så du ska aldrig "ta på honom" Om du tvunget vill hantera så får du försiktigt få honom att gå till din hand själv. Varför du ska låta båda två vara är för att blir reptiler stressade kan de lätt sluta äta, och fungera som de ska. Det är redan en stressig situation att flytta, och nästan alla reptiler tar minst en månad på sig att vänja sig, ofta mer.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Du bör undvika all onödig hantering blir svaret från mig och en stor skara i våran hobby har samma uppfattning :) Att se sina reptiler och terrarium som ett akvarium eller en "möbel" är inte sån dum liknelse tycker jag, jag brukar använda det svaret när jag får frågan: Varför har man ormar om man inte kan gosa/kela/klappa eller ta ut dom? (Den frågan får jag ofta!) - Akvariefiskar gosar eller klappar man inte heller men likväl är det ett enormt trevligt inslag i hemmet :) 

Det händer självklart att vi plockar ut våra ormar, mest när vi har nyfikna besökare hemma, men jag tycker den lilla stunden som blir, full med information till människan som ofta går därifrån med en ändrad uppfattning om reptiler eller ormar :) Så den lilla hanteringen uppväger det goda den gör för hela hobbyn anser jag. 

417
249
KANDARBA:
Jonas_ skrev:
Du bör undvika all onödig hantering blir svaret från mig och en stor skara i våran hobby har samma uppfattning :) Att se sina reptiler och terrarium som ett akvarium eller en "möbel" är inte sån dum liknelse tycker jag, jag brukar använda det svaret när jag får frågan: Varför har man ormar om man inte kan gosa/kela/klappa eller ta ut dom? (Den frågan får jag ofta!) - Akvariefiskar gosar eller klappar man inte heller men likväl är det ett enormt trevligt inslag i hemmet :) 

Det händer självklart att vi plockar ut våra ormar, mest när vi har nyfikna besökare hemma, men jag tycker den lilla stunden som blir, full med information till människan som ofta går därifrån med en ändrad uppfattning om reptiler eller ormar :) Så den lilla hanteringen uppväger det goda den gör för hela hobbyn anser jag. 

Mycket bra skrivet Jonas.
Håller helt med dig.
Själv hanterar jag endast en av mina ödlor. Och det är min första ödla "Dabbagam". Han fick till och med ett namn. Thorvald =) Mycket är det för att min dotter gillar honom så han får faktiskt vara utanför terrariet / Terrariena ibland. Men det är abolut max 1-3 gånger i månaden.

Men ödlorna i majoritet tror jag mår absolut bäst av lugn miljö där dom känner sig hemma. 

903
510
Evanjeline:
Det viktigaste om man nu hanterar, är att hantera säkert. Luftfuktigheten behöver du inte bry dig så mycket om just när det gäller en leopardgecko, men tänk på att de behöver mycket värme för att smälta sin mat, och de blir kalla när du tar ut dem. Ta dessutom aldrig ut en stressad reptil, det är aldrig en bra idé.  Sen är det så också, att man kan interagera med dem utan att hantera dem. Du kan låta dem ta mat från dina fingrar, och låta dem lukta på dig, du behöver nödvändigtvis inte lufta ut dem. Tänk bara på så det inte blir för kallt i terrariumet, så ha inte öppet för länge.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild