Hyresvärdar + reptil?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

235
155
Brokensynapse:
MickeyMike skrev:
Det är ju dessutom stor skillnad från kommun till kommun när det gäller tillstånd för hållning av reptiler. I min kommun gör dom det nästintill omöjligt att få tillstånd för ormar eller åtminstone orka ansöka om ett, då den är alldeles för byråkratisk. Den slår liksom fällben på sitt eget syfte.

Tillsammans med själva ansökan som ska innefatta art och antal, beskrivning hur djuret ska hållas, beskrivning av skötsel, utfodring, tillsyn och renhållning ska man även skicka med situationsplan över fastigheten där närmaste granne ska framgå och en skalenlig ritning över utrymmet där djuren skall hållas. Utöver det ska man dessutom veta om det finns en dricksvattenbrunn inom 200 m från fastighetsgränsen. Inte nog med det så tar dom betalt för att behandla ansökan. Märkligt att dom knappt får in några ansökningar? Sen dom införde det här upplägget år 2000 så har dom bara godkänt 3 ansökningar.

Noterade nu på kommunens hemsida att det gäller bara ormar, ödlor behöver man inget tillstånd för. Antar att även det är från kommun till kommun.

Jo dom kan vara lite bråkiga men jag påpeka vissa brister i min kommuns regler gällande tillstånd och jag blev chockad när dom bad mig hjälpa till med att utforma det nya dom planerar till nästa år. 

57
37
MickeyMike:
azeam skrev:
Kommunerna har inte rätt att kräva tillstånd för ödlor eller andra reptiler förutom ormar.

Hur kommer det sig? Är det ormfobierna som styr det hela? 

57
37
MickeyMike:
Brokensynapse skrev:

Jo dom kan vara lite bråkiga men jag påpeka vissa brister i min kommuns regler gällande tillstånd och jag blev chockad när dom bad mig hjälpa till med att utforma det nya dom planerar till nästa år. 

Grattis och lycka till med det uppdraget. Själv har jag funderat lite kring vad min kommun har för kompetens att behandla en ansökan om just en specefik art, så man kanske skulle bråka lite med kommunen jag med.

235
155
Brokensynapse:
MickeyMike skrev:

Grattis och lycka till med det uppdraget. Själv har jag funderat lite kring vad min kommun har för kompetens att behandla en ansökan om just en specefik art, så man kanske skulle bråka lite med kommunen jag med.

Tackar.
Va egentligen bara 1 grej jag reagera på i tillståndsansökan och det var att man va tvungen att ha skriftligt tillstånd från hyresvärden angående att ha orm och det sa jag att det måste finnas ett generellt djurförbud för att hyresvärden för att denna ska kunna neka och att genom tillståndsansökan blir man tvungen att fråga och i det sammanhanget så kan det bli långdraget då beroende på vem där man pratar med så kan det bli en massa tjafs främst p.g.a. fobi och ignorans.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Flytta till en vettig kommun utan krav på tillstånd, jag bor i Gävle kommun och behöver inga tillstånd eller annat tjafs med okunniga gubbar på kommunen :-) får man problem med sin hyresvärd, bostadsbolag eller annat hinder så tar man genast kontakt med sin förening som kliver in och hjälper dig med ALLT du kan behöva hjälp med! Och en förening är ju alla medlem i vid det här laget hoppas jag ;-) skäms på er annars! En struntsumma för allt gott dom gör för hobbyn. Exempelvis dom som hjälpte till att få bort tillstånddskravet i min kommun. 

Om hyresvärden har "ormfobi" ska inte spela någon roll, han måste ändå följa svensk lagstiftning, hur rädd denna än må vara :-) finns ju oftast fler sätt att trycka på och sätta press på folk i beslutspositioner. 

417
249
KANDARBA:
Jonas_ skrev:
Flytta till en vettig kommun utan krav på tillstånd, jag bor i Gävle kommun och behöver inga tillstånd eller annat tjafs med okunniga gubbar på kommunen :-) får man problem med sin hyresvärd, bostadsbolag eller annat hinder så tar man genast kontakt med sin förening som kliver in och hjälper dig med ALLT du kan behöva hjälp med! Och en förening är ju alla medlem i vid det här laget hoppas jag ;-) skäms på er annars! En struntsumma för allt gott dom gör för hobbyn. Exempelvis dom som hjälpte till att få bort tillstånddskravet i min kommun. 

Om hyresvärden har "ormfobi" ska inte spela någon roll, han måste ändå följa svensk lagstiftning, hur rädd denna än må vara :-) finns ju oftast fler sätt att trycka på och sätta press på folk i beslutspositioner. 

Men vilken förening man är med i spelar inte så stor roll eller ? 

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

KANDARBA skrev:

Men vilken förening man är med i spelar inte så stor roll eller ? 

Det finns ju givetvis bra & mindre bra föreningar, men huvudsaken enligt mig är att man är med i någon iaf :) Ett bra sätt att stödja hobbyn samt bredda sitt kontaktnät i hobbyn, det är en stor anledning varför jag är med, inte den enda men en av anledningarna, roligt att träffa likasinnade utanför diverse forum, i det såkallade verkliga livet :D 

Jag har under flera år varit medlem i SHF och är kanonnöjd! Ett tips kan ju annars vara att gå med i en förening som ligger närmast dig geografiskt. 

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=assocs

417
249
KANDARBA:
Jonas_ skrev:

Det finns ju givetvis bra & mindre bra föreningar, men huvudsaken enligt mig är att man är med i någon iaf :) Ett bra sätt att stödja hobbyn samt bredda sitt kontaktnät i hobbyn, det är en stor anledning varför jag är med, inte den enda men en av anledningarna, roligt att träffa likasinnade utanför diverse forum, i det såkallade verkliga livet :D 

Jag har under flera år varit medlem i SHF och är kanonnöjd! Ett tips kan ju annars vara att gå med i en förening som ligger närmast dig geografiskt. 

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=assocs

Idag är jag med i Amazonas innom reptil hobbyn.
Tidigare SDS också men forsatte inte i år då jag har sålt alla mina pilgifts grodor 

har sneglat några gånger på  SkHF "SHF" men aldrig blivit med där. Anledningen har varit framförallt att det har inte varit någon specifik knapp för att söka medlemskap uan att man har varit tvungen att mejla någon i en lista eller något. Så därav har jag inte lagt tiden på att göra det. 
I amazonas fanns det en snabb smidig knapp att trycka på och fylla i så besvarade dom dagen därpå.

55
24
Mona:
Jag har tur att jag har min kusin som fastighetsskötare så han vet att vi har djur. ska någon annan in så brukar jag berätta innan de kommer. brukar inte berätta att man han kackerlackor. Brukar bli sånt liv då många tror att de kommer ta över lägenheten. (dubia). Dock har jag mina T.bernhardti och olegrandjeani framme och folk verkar bli helt ställda när man berättar att det är kackerlackor. många tror att det är skalbaggar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild