Hyresvärdar + reptil?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

28
2
Violet:
Jag har funderat kring vad hyresvärdar kan tyckas tänka om att en flyttar in i en lägenhet tillsammans med sin reptil. Jag bor hemma ännu, men står i diverse olika bostadsköer till hyreslägenheter och hoppas flytta inom de närmsta åren. Och jag undrar om det skulle kunna bli ett problem för mig att ta med mig min snälla lilla ogiftiga skäggagam när jag flyttar? Har ni erfarenhet av att det kan uppstå problem med hyresvärdar kring att ha reptil? Även om det bara är en skäggagam eller liknande? Hur ska en göra? Ska man meddela hyresvärden om att man tar med sig en reptil från början eller funkar det att låta bli att nämna det och bara flytta in? Hyresvärden går väl förhoppningsvis inte in och snokar hos en? 

235
155
Brokensynapse:
Måste finnas ett generellt djurförbud, dom kan inte neka bara ett visst djur. Dock så har alla kommuner olika regler gällande tillstånd att ha reptiler inom tätbebyggt område. 

2052
780
psyjoh:
Du behöver väl inte berätta något? 

235
155
Brokensynapse:
psyjoh skrev:
Du behöver väl inte berätta något? 

Bor man i hyreslägenhet är det nästintill omöjligt att det inte kommer fram med tanke på ibland måste fastighetsskötare komma in om t.ex kylen pajar och har man otur så blir de ett jäkla liv. Jag hade i våras ett par hantverkare som skulle byta fönster i djurrummet och hade jag inte sagt nåt hade de blivit ett jäkla liv för när jag ringde dagen innan och fråga om dom ville att jag skulle täcka över burkarna ifall någon av dom hade ormfobi så va det uppskattat då en av dom hade så grav fobi att han nästintill fick panik så hade det kommit fram för första gången på det sättet hade det nog blivit en sju jäkla cirkus. 

2052
780
psyjoh:
Jag berättade inget iaf utan som du säger när fastighetsskötaren eller hantverkare har varit här har dem sett det. Men det är ju inga som är anställda hos hyresvärden, men det är ju upp till dem om de för det vidare eller ej. 
Jag har inte hört något än utan tvärtom de som varit här som utfört jobb har reagerat positivt. 

Men det är ju upp till var och en hur man gör. Står det inget klart och tydligt i kontraktet när man skriver på det så kan dem inte hindra en. 

235
155
Brokensynapse:
psyjoh skrev:
Jag berättade inget iaf utan som du säger när fastighetsskötaren eller hantverkare har varit här har dem sett det. Men det är ju inga som är anställda hos hyresvärden, men det är ju upp till dem om de för det vidare eller ej. 
Jag har inte hört något än utan tvärtom de som varit här som utfört jobb har reagerat positivt. 

Men det är ju upp till var och en hur man gör. Står det inget klart och tydligt i kontraktet när man skriver på det så kan dem inte hindra en. 

Ne nu menade jag om de nu skulle vara så att man inte få ha det eller saknar tillståndet som ev krävs så är det lite chansning att hålla tyst om det. 

2052
780
psyjoh:
Brokensynapse skrev:

Ne nu menade jag om de nu skulle vara så att man inte få ha det eller saknar tillståndet som ev krävs så är det lite chansning att hålla tyst om det. 

Självklart. Sen är det ju också en rätt stor skillnad på att släpa in en 3 meters pyton eller giftorm mot en liten skäggagam som trådskaparen frågade om. 

235
155
Brokensynapse:
psyjoh skrev:

Självklart. Sen är det ju också en rätt stor skillnad på att släpa in en 3 meters pyton eller giftorm mot en liten skäggagam som trådskaparen frågade om. 

När det gäller förbud mot det så är det ingen skillnad men förstår vad du menar. 

57
37
MickeyMike:
Det är ju dessutom stor skillnad från kommun till kommun när det gäller tillstånd för hållning av reptiler. I min kommun gör dom det nästintill omöjligt att få tillstånd för ormar eller åtminstone orka ansöka om ett, då den är alldeles för byråkratisk. Den slår liksom fällben på sitt eget syfte.

Tillsammans med själva ansökan som ska innefatta art och antal, beskrivning hur djuret ska hållas, beskrivning av skötsel, utfodring, tillsyn och renhållning ska man även skicka med situationsplan över fastigheten där närmaste granne ska framgå och en skalenlig ritning över utrymmet där djuren skall hållas. Utöver det ska man dessutom veta om det finns en dricksvattenbrunn inom 200 m från fastighetsgränsen. Inte nog med det så tar dom betalt för att behandla ansökan. Märkligt att dom knappt får in några ansökningar? Sen dom införde det här upplägget år 2000 så har dom bara godkänt 3 ansökningar.

Noterade nu på kommunens hemsida att det gäller bara ormar, ödlor behöver man inget tillstånd för. Antar att även det är från kommun till kommun.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Kommunerna har inte rätt att kräva tillstånd för ödlor eller andra reptiler förutom ormar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild