Utfodra tokaybebisar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
3
assgrabber:
Tjena jag har just fått min första kull tokay och undrar hur och vad dom ska käka första tiden......mini syrsor verkar helt omöjligt att få tag i här i dalarna där jag bor.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

ALLA sorters insekter i lämplig storlek går ner :) Glöm inte att pudra med vitaminer/kalk. Kackerlackor brukar vara populära, finns ju riktigt många arter att välja på! Många säljare skickar även kackisar så kolla i köp&sälj om du inte köper foder på annat håll :) 

Lägg upp bilder på ungarna!!!!! :D 

4
3
assgrabber:

4
3
assgrabber:

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Dubia-nymfer bör väl fungera?

4
3
assgrabber:
Jag tänkte oxå höra...kan det ta ett tag innan dom kommer igång med ätandet för mina äter inget än och den första är två dagar ändå.har försökt med små skalbaggar och mjöl mask men utan framgång och det tar ju en dag eller så när man beställer på nätet kan dom vänta så länge?

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Grattis förresten :) Dom är så jäkla söta! Hoppas allt går bra med dom framöver, men som sagt finns mycket att välja på till små geckos. 

60
163
Pelle:
en nykläckt tokay ömsar skin efter 2-3 dagar, först därefter börjar dom normalt att äta. Så man behöver inte ens erbjuda dom mat innan dom har ömsat. Så jag hade inte erbjudit dom mat förrän nån dag efter att dom ömsat men sett till att dom har samma förhållanden som sina föräldrar gällande temp och fuktighet.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Pelle skrev:
en nykläckt tokay ömsar skin efter 2-3 dagar, först därefter börjar dom normalt att äta. Så man behöver inte ens erbjuda dom mat innan dom har ömsat. Så jag hade inte erbjudit dom mat förrän nån dag efter att dom ömsat men sett till att dom har samma förhållanden som sina föräldrar gällande temp och fuktighet.

Liknande pytonormar då men där är väntan på ömsning och efterföljande första matning flera veckor eller ibland månader :) 

Lite offtopic allt jag skriver nu men nyfiken som jag är.. :) Gäller det där att dom ska ömsa innan dom äter alla inom familjen geckos? 

60
163
Pelle:
jag kan inte svara för att det gäller alla geckos men det gäller iaf väldigt många att precis innan kläckning absorberas det sista ur "gulesäcken" (om det nu kallas så hos reptiler) upp och därför behöver dom inte äta de första dagarna. Normalt är att de ömsar efter några dagar och då även äter upp sitt öms. Ömsningen är ofta ganska så snabbt gjord och görs ju i detta fall på natten då de är aktiva då och man märker förmodligen inte att det har skett förutom att man kanske kan se en viss skillnad i färgen på djuret. Möjligtvis är också första avföringen av lite annan karaktär än efter att dom har ätit insekter. Så när dom väl är runt en vecka gamla så brukar dom börja intressera sig för insekter. Så har det iaf varit för de arter som jag pysslat med under åren. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild