Para min skäggagamshane med DIN hona?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

20
3
Jiggly4puff:
StewGunnar skrev:
Men jag vill inte sälja honom jag vill bara para honom?

Du kan ju fortfarande annonsera kring din tjänst :) 

dvs du säljer en tjänst, du säljer in din hane för avel. 

30
1
StewGunnar:
Ok ska testa.

30
1
StewGunnar:
Fortsätt gärna skriva?

30
1
StewGunnar:
Tror ni det är besta att köpa en hona?:)

2052
780
psyjoh:
Ska jag vara ärlig tror jag inte att du kommer få svar angående parningen med en skäggagam. Om du inte har en alldeles speciell och ovanlig morf.
Skäggagamer är alldeles för vanliga och billiga för att folk ska anstränga sig allt för mkt för att para dem. 

1159
626
Temla:
psyjoh skrev:
Ska jag vara ärlig tror jag inte att du kommer få svar angående parningen med en skäggagam. Om du inte har en alldeles speciell och ovanlig morf.
Skäggagamer är alldeles för vanliga och billiga för att folk ska anstränga sig allt för mkt för att para dem. 

För att inte tala om vad DYRT det är att föda upp dom (om man inte odlar insekter själv), för dom äter enormt mycket när dom är små. 
Jag skulle aldrig börja avla skäggagamer om jag inte hade en mycket ovanlig och dyr morf. :) 

2052
780
psyjoh:
Första gången jag kläckte skäggisar så sparade jag bara 11 st. Hade fått fram över 2 tusen dubia. Det klämde dem 11 små liven på 2 veckor + att jag hade vaxmott dem fick. Så jag fick köpa till foder. 

544
425
Gibblo:

psyjoh skrev:

Jag håller med här, tyvärr. Jag önskar själv att de inte var så vanliga som de är.

Temla skrev:

För att inte tala om vad DYRT det är att föda upp dom (om man inte odlar insekter själv), för dom äter enormt mycket när dom är små. 
Jag skulle aldrig börja avla skäggagamer om jag inte hade en mycket ovanlig och dyr morf. :) 

Jag skulle knappt kunna tänka mig kostnaden där om man inte odlar själv, bara min 1 åriga skäggis åt mer än jag trodde och han utplånade min syrsodling en runda så jag fick börja odla dubbel volym istället.

Har man ett gäng ungar måste det vara sjuka mängder mat :)

45
77
logain:
Det är ohyggliga mängder mat dom äter under de första månaderna. I våras kläcktes 15 skäggisar hos oss. De äter oftast 15-20 dubia per dag iallafall. För att få dem leverensklara tar det iallafall sju veckor. Det blir mellan 11000-15000 dubia! Om man köper dessa från en billig affär i Sverige blir likväl kostnaden ca 5000 kr. 

Break even per ödla blir då 350 kr/st i matkostnad och då måste alla säljas direkt de blir leveransklara vilket inte är lätt. Utöver detta tillkommer kostnad för övrigt, exempelvis terrarie samt värmelampor. Troligen krävs iallafall en kostnad för 500 kr/st för att gå jämt upp och det är inte lätt alls att sälja skäggagamer. Stannar det ytterligare sju veckor ökar matkostnaden till det dubbla.

Utöver detta kräver honan betydligt mer mat när hon läggger ägg. Jag skulle gissa att mina honor äter minst 5 gr så mycket som min hane under äggläggningsperioden. Även det blir en icke obetydlig kostnad.

Att föda fram vanliga skäggagamer i Sverige är helt och hållet en förlustaffär ekonomiskt. Men jag sysslar inte med den här hobbyn för att tjäna pengar dock. Fantastiska djur är det.

Med vänlig hälsning

Victor

30
1
StewGunnar:
jag tänkte kläcka 4-6 ägg första kullen och krypen odlar jag och ska burga odla fram ruccola så pengarna är inte så stort problem:)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild