Nyköpt skäggagam - råd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
2
DexT3R:
Jag köpte ett komplett paket igår med en 8 månaders gammal hona, terraria och alla tillbehör jag behöver. Både igår och idag har hon ätit bra både syrsor ca 30 st totalt och ruccula sallad. Men hon har inte lämnat någon avföring än vilket oroar mig.. och i affären när jag titta på henne var hon fruktansvärt aktiv och sprang längs rutan för att titta ut. Men nu sitter hon antingen bara o solar eller på den kalla sidan och tittar. är nog lite för påläst men inte alls erfaren om hur ofta saker händer! Tacksam för hjälp.

Tror ni föresten jag behöver någon värme på natten till henne? 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Är nog inget att oroa dig över än. 

Vad gäller värmen, så beror det väl på hur varmt du har det i bostaden. Jag har inte haft det, men har man det ganska kallt så kan det vara bra med någon värmematta eller keramiklampa.
Det ska dock vara svalare på natten.

4
2
DexT3R:
anders skrev:
Är nog inget att oroa dig över än. Vad gäller värmen, så beror det väl på hur varmt du har det i bostaden. Jag har inte haft det, men har man det ganska kallt så kan det vara bra med någon värmematta eller keramiklampa.Det ska dock vara svalare på natten.

okey. då väntar jag och ser.. hur har du gjort med matning på en 8 månaders.. alla sidor säger olika. Jag hade tänkt prova syrsor en dag sen veggi en dag och inget en dag och gå runt så. är det en bra idé`?

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Du bör alltid se till att det finns grönsaker tillgängligt. Men när de är unga äter de mer insekter.
Desto äldre ödlan blir, desto mer grönsaker bör man ge för att slutligen ha en 70% vegetabilisk kost.

2052
780
psyjoh:
Första året ungefär så ge den så mkt den vill äta. Främst insekter då och ha sallad som andrahandsfoder. 
Vad gäller att den inte är lika aktiv som i butiken beror nog på miljöomställningen helt... den behöver tid att aklimatisera sig och lära känna sin nya miljö.

4
2
DexT3R:
Okey då vet jag :D tack så jätte mycket för så snabba svar! Tror man är extra orolig nu i början då man vill att allt ska vara så optimalt som det kan bli.

1159
626
Temla:
"och i affären när jag titta på henne var hon fruktansvärt aktiv och sprang längs rutan för att titta ut."

Det kan möjligen ha berott på att hon var hungrig eller vantrivdes i terrariet och ville ut. I djuraffärer blir dom ju inte övergödda precis och det kan sitta för många djur i för små terrarier osv. Nu är hon mätt och  tillfreds med tillvaron och sitter lugnt på sina favoritplatser i terrariet - precis som skäggisar brukar göra. :)

Matsmältningstiden varierar från individ till individ. Vänta en vecka och se. Om hon fortfarande inte har bajsat kan du ge henne ett varmt bad och massera magen försiktigt med cirkelrörelser. Grunt vatten som inte täcker ryggen, handduk under fötterna så hon känner sig säker. 

Var noga med att hon får i sig vätska. Om hon är lite uttorkad så fungerar heller inte matsmältningen som den ska. Om hon äter bra med sallad får hon i sig vätska den vägen men det skadar aldrig att hon även dricker vatten. Finns en del knep man kan ta till för att få dom att dricka. Du får gärna höra av dej privat om det. Blir så mycket text här annars.

4
2
DexT3R:
Nu några dagar senare har hon bajsat som en galning och äter o dricker jättebra :) hon är fortfarande väldigt ovan med att man går här och ryggar tillbax lite när man går förbi, men när syrsorna kommer fram blir det far på henne. Tack för alla tips!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild