Cellplast S80 EPS (frigolit)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

201
114
Linkanw94:
någo som byggt bakgrund med just den frigolit sorten? Funkar den bra?  

2966
1648
Hoggaforfan:
En del har det blivit, jag är tveksam till om det är någon skillnad mellan olika EPS:er. Vanlig frigolit bara :-)

XPS är annorlunda och ska vara bra att jobba med men dyr.

66
49
Thor:
Jag har byggt av EPS S80 dock så behöver det inte vara S80 till bakgrunder men visst funkar den bra! 
Högre tal = högre tryckhållfasthet.

XPS/PIR mm är lättare att bearbeta då det bli mindre smulor av dom sorterna. Dom har ett högre lambda tal och oftast en högre tryckhållfasthet än EPS.

Själv så brukar jag använda gasdriven lödpenna och smälta ner frigoliten som jag vill ha den,  då slipper man allt skräp men se till att det inte tar eld! 

17
2
bartolomeus:
Vart köper ni frigoliten ?? O va stor kan man köppa ?? 

201
114
Linkanw94:
bygmax 

2966
1648
Hoggaforfan:
bartolomeus skrev:
Vart köper ni frigoliten ?? O va stor kan man köppa ?? 

Alla byggföretag säljer, just denna är från Byggmax men finns överallt.

Värme är bäst att använda som Thor säger. Glödtrådsskärare, värmekniv, lödpenna, värmepistol etc
Misstänker att @Thor med har Dremels lödpenna. Bra grej :-)

66
49
Thor:
Hoggaforfan skrev:
bartolomeus skrev: Vart köper ni frigoliten ?? O va stor kan man köppa ?? Alla byggföretag säljer, just denna är från Byggmax men finns överallt.Värme är bäst att använda som Thor säger. Glödtrådsskärare, värmekniv, lödpenna, värmepistol etcMisstänker att @Thor med har Dremels lödpenna. Bra grej :-)

Biltemas lödpenna men det är nog ingen större skillnad :)

Tänk även på ångorna när ni använder värme.

@bartolomeus det brukar finnas stora (2400×1200mm) och små skivor (1200×600mm) tjockleken på byggvaruhusen brukar vara 50mm och 100mm

Behöver man inte så stor bit så kan det funka att fråga på tex en betongfabrik om man kan få en bit då brukar det finnas i tjocklekar upp till 300mm.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild