Svansröta?? Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

54
9
Sorkstryparen:
Hej!

Har haft denna skäggagam i snart 1år, när jag köpte henne som liten var svansen sliten och svart på toppen.. Jag fråga uppfödaren om detta och han sa att det försvinner när hon blir större och fått ömsa några gånger. Men nu har det gått så lång tid att jag börjar bli osäker.. Har ringt han igen men han säger samma sak. Har läst om svansröta men konstigt nog hittar jag inte något på google om detta och skäggagam. Så nu undrar jag vad tror ni??

Hon äter, sover gör sina behov som vanligt, är inte sur bara glad... :)

Toppen är inte fuktig utan torr..

Hanna:
Tycker inte det ser ut att vara någon fara, dock verkar ju ödlan helt klart sakna en bit av svansen.

Medlem i SHF
32
2
Rosenrot:
Hej. Kan det vara ngt gammalt öms som sitter kvar längst ut och gör den torr och svart ? Förmodligen har svansen blivit klämd eller biten på när skäggisen var liten så därför är den kortare. Tycker heller inte att det ser ut som ngn röta.

2052
780
psyjoh:
Tycker oxå det ser mer ut som ett gammalt ärr. Ibland blir där små svans eller tåbitningar när de är små och bor flera tillsammans.

När jag själv har kläckt fram ungar är jag noga med att inte ha för många i samma låda så där inte blir sånna här resultat. 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Som flera redan påpekat så är det inte svansröta utan med största sannolikhet en skada ifrån ett glupskt syskon sen när ödlan var yngre.
Det är dock inget att vara orolig över, även om det såklart är tråkigt att ödlan inte har en fullständig svans.

54
9
Sorkstryparen:
Tack för alla svar bra svar!

Skönt att höra att det inte är någon fara.. man blir lite osäker ibland :).

Ha de gött!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild