Äggkartonger

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

94
57
Wolhardt:
Nån som vet ifall det kan komma nån smitta eller parasiter via äggkartongerna ?
har märkt att dom inte lultar så fräsht.

94
57
Wolhardt:
Ingen som vågar sig på med något svar ?!

340
91
Copa:
Har inte upplevt några problem med äggkartonger. Nån speciell lukt har jag inte upplevt 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Jag tror inte att du kan känna det på lukten i vilket fall som helst.
Det känns långsökt att man skulle få någon smitta eller parasiter med äggkartongerna, men jag vet ärligt talat inte. Det är inget jag hört någonsin dock. Till vad för djur tänker du att det ska smitta till?

293
354
Dynamitella:

Om äggkartongerna luktar och du har djur med dem (exempelvis dubia/syrsor) så är det väl dax att byta ut dem. Är det nya kartonger från butik och de luktar illa hade jag inte heller använt dem av den enkla anledningen att jag inte vill ha ett stinkande rum här hemma.

Det enda jag kan komma att tänka på som kan "smitta" vore väl om man har kvalster bland foderdjuren och flyttar runt på äggkartongerna bland olika odlingar.

2052
780
psyjoh:
Nya äggkartonger kommer från fabrik och har inte varit i kontakt med vare sig djur eller där djur har hållits. 
Att de luktar beror nog mer på fukt isåfall. Att de stått för fuktigt eller instängt. Har aldrig varit med om det själv och då köper jag en hel låda med äggkartonger åt gången. 

94
57
Wolhardt:
Jag tänker att hönsäggen kan föra nånting till dom när dom packas, eller är äggen desinficerade ?

235
155
Brokensynapse:
All form av papper och kartong tillverkning luktar, många upplever det som att det luktar illa, iallafall jag. Kan vara så att dom e färska så lite av den doften sitter kvar. 

2052
780
psyjoh:
Är det begagnade kartonger du använder?
Från butik?
Köp en trave nya istället.  
Tror jag betalade 200kr för 300st 30stycks flak. 
Betydligt bättre och billigare. 

I vilket fall som så har mina aldrig luktat, nya som begagnade efter hönsägg.

2966
1648
Hoggaforfan:
Wolhardt skrev:
Jag tänker att hönsäggen kan föra nånting till dom när dom packas, eller är äggen desinficerade ?

De tvättas vill jag minnas men är ganska sterila i sig själva. Finns inget som bakterier och virus kan leva av, höns kanske har något som kan smitta (tveksamt) men jag är övertygad om att smittan inte kan leva utanför en värdkropp en längre tid. De flesta bakterier och virus dör inom minutrar men hur många kommer jag inte ihåg.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild