Hälp! Mina madagaskardaggeckos har lagt ägg.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

23
8
Falk92:
Mina Phelsuma grandis par har lagt 2 st ägg. vad kan man göra om man skulle vilja ha kvar äggen? jag visste att hon skulle lägga ägg eftersom det är ett par jag köpte förut men nu så känner jag att jag kanske vill låta äggen kläckas. men jag har ingen maskin eller något. finns det något man kan fixa hemma som kan funka eller kan man låta äggen vara i terrariet?

230
185
Humi:
Falk92 skrev:
Mina Phelsuma grandis par har lagt 2 st ägg. vad kan man göra om man skulle vilja ha kvar äggen? jag visste att hon skulle lägga ägg eftersom det är ett par jag köpte förut men nu så känner jag att jag kanske vill låta äggen kläckas. men jag har ingen maskin eller något. finns det något man kan fixa hemma som kan funka eller kan man låta äggen vara i terrariet?

www.majsorm.nu/klackare.html har jag kört med, fungerar som den ska :)
Tänk dock på att inte lägga äggen i vermiculite eller liknande :>

23
8
Falk92:
Humi skrev:

www.majsorm.nu/klackare.html har jag kört med, fungerar som den ska :)
Tänk dock på att inte lägga äggen i vermiculite eller liknande :>

vad ska man ha då ist för vermiculite? och vad bör fukt % vara? samt graderna?

230
185
Humi:
Falk92 skrev:

vad ska man ha då ist för vermiculite? och vad bör fukt % vara? samt graderna?

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_madagascariensis_grandis

De kräver 28 grader och en luftfuktighet på 70-80%. Viktigt är att de inte får ligga emot fukten vilket gör att man i kläckaren inte ska lägga dem direkt ner i kläckmaterialet, man kan istället lägga in det som honan la dem på eller någonting som håller dem ifrån fuktkällan.

1265
490
leedragon:
de klistrar ägg eller hur? jag har kläck  flyggeckos genom bara att låta äggen vara kvar i terrarium, jag skulle tro att det kan gå med med phelsuma, du kan lägga en platmugg över äggen med håll i bara i fall äggen skulle kläckas och föräldrarna skulle vilja äta up dem.

du kan alltid fråga magnus från herperschoise, han är nog expert på daggeckos

23
8
Falk92:
är det nån som har koll på hur lång tid det tar innan dem kläcks?

230
185
Humi:
Falk92 skrev:
är det nån som har koll på hur lång tid det tar innan dem kläcks?

www.genevievesgeckos.com/site/care_sheet_Phelsuma.html 

Där har du riktigt bra info om avel på dom.
Blandannat om du vill öka chansen för något av könen osv. 

Waiting for reptile eggs to hatch is always a test of patience, especially if one is expecting something special. P. m. grandis eggs take slightly longer than many Phelsuma eggs averaging about 48-58 days to hatch when incubated in the 80s. Incubation temps in the higher 80s will often hatch at around 50 days. Those kept in the lower 80s will average after about 55. At this moment we do not know the record shortest or longest incubation periods for grandis. My shortest to date is 49 days with average incubation temps of 86+-2 and the longest a grandis has taken to hatch in my collection was 56 days at 82-84F average. Recently my friend Dan Baker had a grandis clutch take 77 days to hatch. He was incubating in the high 70's and low 80's.

114
73
Lunde:
Vill du göra det väldigt okomplicerat kan du använda oasis (www.cchobby.se/oasis-1-st_1.aspx) som du hittar i blomsterbutiker. Gör små gropar för äggen så de ligger still. Placera dessa i en plastlåda med några hål för venitlation samt lätt fuktad vermikulit.
Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild