Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

544
425
Gibblo:
issa skrev:
Min skäggagam har blivit jätte skygg och vågar inte bli hållen i händerna. Måste ja hålla på henne ännu mer?
Hon vågar även inte äta ur händerna längre. Är de bara jag som har detta problemet?

Det är en reptil och inte en katt, den mår garanterat bäst om du låter den vara ifred istället för att försöka tvinga fram någon slags "relation" med den.
Det verkar som att ödlan försöker säga detta till dig genom sitt kroppsspråk, tyvärr misstolkar många reptilernas signaler.

1159
626
Temla:
issa skrev:
Min skäggagam har blivit jätte skygg och vågar inte bli hållen i händerna. Måste ja hålla på henne ännu mer?
Hon vågar även inte äta ur händerna längre. Är de bara jag som har detta problemet?

Tror inte nån reptil gillar att bli "hållen i händerna". Möjligen är det därför hon blivit skygg för att hon inte vill bli hållen. Mina skäggagamer vill gärna komma upp/ut ur terrariet, ta en upptäckstur på golvet eller (som oftast) sitta i sitt fönster och titta ut, de ligger också gärna och sover på min axel ibland, men de gillar inte att man håller på med dem med händerna så jag undviker det så mycket som möjligt. 

544
425
Gibblo:
Temla skrev:

Tror inte nån reptil gillar att bli "hållen i händerna". Möjligen är det därför hon blivit skygg för att hon inte vill bli hållen. Mina skäggagamer vill gärna komma upp/ut ur terrariet, ta en upptäckstur på golvet eller (som oftast) sitta i sitt fönster och titta ut, de ligger också gärna och sover på min axel ibland, men de gillar inte att man håller på med dem med händerna så jag undviker det så mycket som möjligt. 

Den enda kontakt min skäggagam vill ha är när han ska bajsa, då vill han ut och bajsa på golvet, sen springer han in i terrariet igen ^^

3
0
issa:
Temla skrev:

Menar inte att jag vill hålla henne menar mer att jag vill kunna ta ut hennne ur terrariet. Så fort jag ska ta ut henne så springer hon iväg i terrariet. Ska jag då lägga nått så hon får komma ut själv? Tar du ut dina eller låter du dom gå ut själv ut terrariet? Kanske ska ja låta henne va under en period?

1159
626
Temla:
issa skrev:

Menar inte att jag vill hålla henne menar mer att jag vill kunna ta ut hennne ur terrariet. Så fort jag ska ta ut henne så springer hon iväg i terrariet. Ska jag då lägga nått så hon får komma ut själv? Tar du ut dina eller låter du dom gå ut själv ut terrariet? Kanske ska ja låta henne va under en period?

Mina har en ramp så dom kan gå in och ut som dom vill. Ofta väljer dom att stanna i terrariet. Din kanske helt enkelt inte gillar att vara ute och är rädd. Bästa sättet att veta är att låta den välja själv - alltså prova sätt en ramp eller typ något att klättra upp och ned på från terrarieluckan. En del skäggagamer är rädda av sej, en del inte - de är alla olika personligheter. Tänk bara på att hon inte är på golvet för länge och blir kall. Själv har jag riggat mitt rumsfönster med sittvänlig stor kudde och UV/värmelampa. Där kan dom också klättra upp själva. Så mina går mellan sitt terrarium och fönstret, dom är aldrig på golvet några längre stunder. 

Ska tillägga att det är många som anser att skäggagamer och andra reptiler  inte ska vara utanför terrariet alls. Bara så du vet att åsikterna går vida isär. Mer om detta kan du läsa i den långa "hanteringstråden" här på forumet.  

1159
626
Temla:
Gibblo skrev:

Den enda kontakt min skäggagam vill ha är när han ska bajsa, då vill han ut och bajsa på golvet, sen springer han in i terrariet igen ^^

Haha! Såklart. Man vill ju "inte kacka i eget bo" som ordspråket säger. 

88
72
gebon:
Temla skrev:

Själv har jag riggat mitt rumsfönster med sittvänlig stor kudde och UV/värmelampa. Där kan dom också klättra upp själva. Så mina går mellan sitt terrarium och fönstret, dom är aldrig på golvet några längre stunder. 
Ska tillägga att det är många som anser att skäggagamer och andra reptiler inte ska vara utanför terrariet alls. Bara så du vet att åsikterna går vida isär. Mer om detta kan du läsa i den långa "hanteringstråden" här på forumet.  

Djur som kräver både hög luftfuktighet/värme är nog inte så lysande att ha ute i vanlig inomhusmiljö. Fast en orädd skäggis som funkar fint i den halvtorra luften vi oftast har inomhus och dessutom har tillgång till en varm solplats kan väl knappast ta skada av lite tid utanför terrariet:)   

3
0
issa:
Hejsan. Min skäggam ligger i sin grotta dygnet runt. Hon har varot i dvala och det är som att hon är i det fortfrande. Hon har gått från grottan och lakt sig under trästocken en gång men inte  mer. Hon gick in i grottan efter ca två dagar och har legat i ggrottan sen dess. Har pratat med en kompis och frågade om det kunde vara temperaturen men han säger att den är korekt. Om det är någon som har en aning om vad de kan vara för fel så får ni gärna skriva de. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Behöver inte vara något fel. Min skäggis är också jätte seg av sej just nu. Så det behöver inte vara något konstigt. Låt den vara bara. =)

43
7
smulan_gazelle1305:
mrvikke skrev:
Tjena! Har en 13 månader gammal dvärgskäggagam som äter lite dåligt. Den erbjuds dubia varje dag och sallad (som den inte har lärt sig att äta). De senaste veckorna har den inte ätit dubia alls, utan en syrsa lite då och då. Efter att jag slutade ebjuda mat på ett par dagar åt den 6 st dubia och nu har den inte ätit någon insekt på fem dagar. Ligger mest på samma ställe hela dagen. Några ideér?

Din ödla kanske ska brumera. Du kan kolla i skötselrådet och googla om du nt vet vad det är. Min skäggis sover i ungefär 6-7 veckor när han brumerar
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild