Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

173
59
mrvikke:
Tjena! Har en 13 månader gammal dvärgskäggagam som äter lite dåligt. Den erbjuds dubia varje dag och sallad (som den inte har lärt sig att äta). De senaste veckorna har den inte ätit dubia alls, utan en syrsa lite då och då. Efter att jag slutade ebjuda mat på ett par dagar åt den 6 st dubia och nu har den inte ätit någon insekt på fem dagar. Ligger mest på samma ställe hela dagen. Några ideér?

347
220
Newton:
mrvikke skrev:
Tjena! Har en 13 månader gammal dvärgskäggagam som äter lite dåligt. Den erbjuds dubia varje dag och sallad (som den inte har lärt sig att äta). De senaste veckorna har den inte ätit dubia alls, utan en syrsa lite då och då. Efter att jag slutade ebjuda mat på ett par dagar åt den 6 st dubia och nu har den inte ätit någon insekt på fem dagar. Ligger mest på samma ställe hela dagen. Några ideér?

Öms på G?

544
425
Gibblo:

mrvikke skrev:

Prova variera ditt foder om du inte gör det, det bör man göra oavsett vilket djur det är. Just kackerlackor kan vara hårda för skäggagamer och vad jag har hört så bör man endast ge nyömsade sådana som foder.

Själv ger jag min mest syrsor, de är mycket mjukare, innehåller bra med näring (förutsatt att de är matade) och är hoppiga vilket triggar jaktinstinkten.

Det är mitt tips i alla fall, jag hade börjat med att erbjuda ett par hoppiga syrsor i lämplig storlek.

Föresten, vad innehåller din "sallad"?

Hur är det med ljus, värme osv?

173
59
mrvikke:
det är inte öms pågång. har testat med både syrsor och zophobas åt lite av det men inte i några större mängder. salladen jag ger är alla möjliga bland så som ruccola, mache, frisee, och någron lila sallad som jag inte kommer ihåg namnet på. Jag handmatar även honom med sallad och då går det att få i lite sallad. Räcker det om man matar med insekter 2 - 3 gånger i veckan när den börjar bli så pass gammal? 

173
59
mrvikke:
Har en solar raptor uv lampa som håller 40 grader på solplatsen. 

295
270
barkskog:
mrvikke skrev:
Har en solar raptor uv lampa som håller 40 grader på solplatsen. 

Vilken typ av Solar Raptor?
MV? HID? Hur många watt? höjd?

173
59
mrvikke:
en 35w hid på ca 30 cm höjd

6
2
Jeupy:
Jag var hos veterinären igår med min dvärgskäggis (också 13 månader) eftersom hon den sista tiden varit seg, sovit i sin grotta flera dagar i sträck och haft dålig aptit. Enligt veterinären kan ödlor känna av hur mycket mat de behöver, och eftersom min snarare är åt det knubbigare hållet trodde hon inte det var någon fara, men att jag skulle vara uppmärksam på om hon tappade i vikt. Tydligen kan skäggagamer i Sverige ha dvalningsbeteenden även under sommaren, särskilt när det är dåligt väder och ljuset som kommer in genom fönstren blir svagare. Jag ska testa med någon extra spotlight och se om det blir mer fart på henne. ^^

173
59
mrvikke:
ska hålla koll på hans vikt. Har släppt in han i ett lite mindre terrarium då jag ska göra om det stora. Han är hur pigg som helst, vill utforska allt nytt. Han kanske inte är hungrig helt enkelt...

3
0
issa:
Min skäggagam har blivit jätte skygg och vågar inte bli hållen i händerna. Måste ja hålla på henne ännu mer?
Hon vågar även inte äta ur händerna längre. Är de bara jag som har detta problemet?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild