Kameleonter man kan ha i grupp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

44
5
Malcibni:
Tjena

jag undrar om det finns lite mindre kameleonter som man kan hålla i grupp året om som inte är pygme kameleonter?
kan man t.ex ha dvärg jakson kameleonter i en grupp 1.2 eller 1.3 tillsammans året om?

544
425
Gibblo:
Det skulle väl (är ingen kameleontexpert) men det är reptiler och solitära djur och trivs därmed bäst själva skulle jag tro.

1253
476
leedragon:

nope, honor oavsett arten behöver vara ensama under dräktigheten och att hålla hanar med honor slutar oftas i dräktiga honor, borsett från arter som inte parar sig så ofta i fångeskap ( parsonii etc.)

kameleonter hålls bäst en och en. 

44
5
Malcibni:
Ok. Tack för svar

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Gibblo skrev:
Det skulle väl (är ingen kameleontexpert) men det är reptiler och solitära djur och trivs därmed bäst själva skulle jag tro.

Jag skulle snarare säga att det inte går om man inte har en väldigt överdimensionerad bit regnskog hemma ;) Kameleonter är i regel mycket territoriella och blir lätt stressade, tyvärr!

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Dvärgkameleonter (Rieppeleon) skal gå att ha i grupp.
www.chameleonforums.com/care/caresheets/pygmy/

544
425
Gibblo:
AlexGustavsson skrev:

Jag skulle snarare säga att det inte går om man inte har en väldigt överdimensionerad bit regnskog hemma ;) Kameleonter är i regel mycket territoriella och blir lätt stressade, tyvärr!

Jo det var lite det jag tänkte, men fysiskt möjligt är det ju. Fast jag skrev ju även att det var solitära djur och därmed antagligen trivs bäst själva :)

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Malcibni skrev:
Tjena

jag undrar om det finns lite mindre kameleonter som man kan hålla i grupp året om som inte är ?
kan man t.ex ha dvärg jakson kameleonter i en grupp 1.2 eller 1.3 tillsammans året om?

Ursäkta jag såg inte att det ej gällde pygme kameleonter.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Gibblo skrev:

Jo det var lite det jag tänkte, men fysiskt möjligt är det ju. Fast jag skrev ju även att det var solitära djur och därmed antagligen trivs bäst själva :)

Det är ju himla synd att de inte är gruppdjur! Skulle ju vara riktigt snyggt med en grupp panterkameleonter om man fick drömma lite ;)

1253
476
leedragon:
de skulle stressa ihjäl varandra,  pantrar är  territoriala och väldigt hårda mot honor, det finns dock folk som har lyckats men ingen värd att göra. folk får djur som dör efter bara 1-2 år och sen frågar varför,  och det är på att stress och dåligt sköttelse har slitit på djuren  :) 

aja kameleonter är skitunderbara och coola, men de vill ha det på sitt sätt :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild