Aqua_HeaD skrev:
Hej!
Nybliven medlem som nu är på gång att inhandla en majsorm till mig och sonen som första orm.
Håller på att kika runt på terrariepaket som ska passa bra med tillbehör som man kan behöva till en början. Vet inte om det är billigare att plocka ihop egna saker löst eller om man ska gå på färdiga paket.
En fundering som jag har är vilken storlek på terrarium jag ska börja med? Jag har läst på vad det gäller om minimikrav och vet att en majsorm behöver ett terrarium på ca 120x50x60 när den blir stor. Min tanke är att på en gång köpa den storleken för att senare slippa behöva köpa nytt och förlora pengar på det mindra terrariet som man då måste göra sig av med.
Är det galet att göra så? Vissa hävdar att ormen kan bli stressad av för stora terrarier medan andra tycker att det är helt okej. Känns som sagt var dumt att behöva byta upp sig flera gånger i takt med att ormen växer.
Välkommen hit och vad roligt att ni vill skaffa orm! :)
Det är svårt det där med terrarier och priser. Ibland kan man komma över begagnade terrarier väldigt billigt eller nästan gratis, ibland ihop med orm. Marknaden för majsormar har blivit så de senaste åren att det har funnits sånt överskott att ormar har skänkts bort.
Jag själv tycker det är en fin gest att köpa en vuxen majsorm som ingen längre vill ha. Köper man en vuxen orm så finns det också fördelar med att man vet att ormen äter och fungerar som den ska, till skillnad från en juvenil, som man får hålla koll på betydligt mer och som kan vara lite knepigare att hålla om man är nybörjare på ormar.
Hur stort terrariet ska vara är helt beroende av längden på ormen. Även här är det en fördel med att skaffa en vuxen orm. Även om ormar växer under hela livet så växer de inte speciellt mycket sen de gått förbi fyraårsåldern ungefär. Skaffar man en juvenil så kan den lika gärna sluta på 110 cm som vuxen eller kanske 180 cm :D Men det är rätt som du säger, de flesta vuxna blir runt 126-150 cm och då säger Jordbruksverkets föreskrifter att terrariet ska vara minst 0,45 m högt och minst 0,63 m i bottenyta. 1,20 x 0,50 m räcker inte riktigt till men om vi vänder på det och tar 1,20 på bredden 0,60 på djupet och 0,5 m på höjden så blir det perfekt för en majsorm av den längden :) (Tänk på att Jordbruksverkets föreskrifter menar innermått så det är alltid bra att ha lite marginal om man mäter utvändigt som man ofta brukar göra).
Sen vill jag gärna rekommendera
majsorm.nu/. På skötselrådssidan där står det mesta man behöver veta när man ska skaffa majsorm :)