Skorpion och ödla i samma terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Kris:
Hej
Jag håller på och bygga om ett terrarie jag har fått till mina skäggagamer och skulle gärna vilja ha lite synpunkter gällande min ide, jag tänker mest på lösningar kring värme (antingen lampa eller värmematta), ventilation osv.
Storleken på terrariet (syns på bild) är: B=1,5m H=0,8m D=0,6m. Det jag tänkte göra är att bygga in en hylla och skapa ett litet terrarium inuti i det stora måtten på det lilla kommer vara 0,3m x 0,3m x 0,3m. Hyllan kommer sitta i det högra hörnet 30 cm nedanför "taket". I det lilla terrariet vill jag ha en skorpion och jag funderar på hur man bäst kan lösa det med värme, ventilation osv. Skorpionen bör inte ha lika hög värme som ödlorna, så jag tänker att man kanske inte behöver en värmelampa eftersom det kommer vara rätt varmt i terrariet ändå, istället tänkte jag kanske en värmematta. Har lite kunskap om skorpioner (tänkte skaffa en kejsare) men det är alltid nyttigt med råd från andra, jag vet om att skorpioner tycket om lite mörkare tillvaro, gräver gärna ner sig osv. därför tänkte jag skippa lampan, vad tycker ni är det en bra ide? Anledningen till varför jag gör det är att terrariet är ganska stort och vi bor i en rätt liten lägenhet, dessutom vore det ganske smidigt och ha alla djuren i ett terrarium. Tacksam för svar

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Det låter väldigt osmidigt om jag ska vara ärlig. Varje gång du vill komma åt terrariet så måste du in i skäggagamernas först.

Sen skapar det väldiga problem miljömässigt som du själv påpekar. Att skippa lampan till skäggagamerna kan du inte göra, de har väldigt höga krav på både temperatur och rätt ljus.

Lättast är om du staplar terrariet för skorpion ovanpå.

Så mitt tips är att du bygger en hylla och har platsen under den för grotta/gömställe åt ödlorna istället.

5
0
Kris:
Jag tänkte ha ett ovanpå från början men frugan vill tyvärr inte ha ett terrarium till så att jag måste lösa det på något sätt, det andra terrariet som syns på bild ovanför ska bort, vi ska bara behålla ett. Jag har inget emot att öppna upp för ödlorna om jag ska in till skorpionen, måste ändå in dagligen för att mata, städa,  byta vatten osv. så det blir nog inte något problem även med tanke på att skorpionen inte behöver lika mycket skötsel som ödlorna, det enda problemet är isåfall om jag skulle tappat den och den hade råkat sticka någon ödla, men får helt enkelt vara försiktig. 
Jag vill ha kvar två lampor för skäggagamerna dock mer åt den vänstra sidan, dvs en bit ifrån skorpionen. Om jag då skippar en värmelampa hos skorpionen så borde det inte bli för varmt för den. Fuktigheten kommer dock vara ett litet problem. Antingen spraya extra många ggr, eller skaffa nån slags timer så att fuktigheten är på rätt nivå hos skorpionen. Medveten om att det blir lite osmidigt och komma in till skorpionen men det är antingen det eller ingen skorpion alls hehe.

5
0
Kris:
Ytan under skorpionen kan jag bygga om till en grotta det blir rätt smidigt och skapr samtidigt lite extra stöd åt "skorpionhyllan"

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Det är en himla dålig idé om du frågar mig :) Bättre att ställa en liten burk med skorpionen i badrummet eller där den passar, annars får du nog välja 1 art du vill ha om du endast har möjlighet till 1 terrarium. 

Visst vore det smidigt med alla djuren i samma terrarium men det är inte realistiskt :) 

544
425
Gibblo:
Nej jag ser inte hur det skulle fungera på ett bra sätt för djuren.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild