Rop på hjälp från ödlevakte!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

55
58
Daffy74:
Leopardgecko ska ha värmen underifrån från tex värmematta eller värmeslinga sen så mata tills ödlan inte vill ha mer en syrsa är alldeles för lite. Jag matar mina vuxna med tex 2-3 stora dubior varanan dag om dom vill ha

2966
1648
Hoggaforfan:
Brokensynapse skrev:
Är det inte zoophobas man måste ta bort huvet på innan matning då de har starka käkar och lyckas inte ödlan själv krossa huvet så kan det gnaga i magsäcken? Eller är de bara en myt som cirkulerat?

Myt

9
1
uppviglerskan:
Daffy74 skrev:
Leopardgecko ska ha värmen underifrån från tex värmematta eller värmeslinga sen så mata tills ödlan inte vill ha mer en syrsa är alldeles för lite. Jag matar mina vuxna med tex 2-3 stora dubior varanan dag om dom vill ha

Jo, jag har ju läst på en del sedan mina föräldrar ringde mig och var oroliga. Hon har tyvärr ingen värme underifrån varken här eller på min systers sommarställe, bara i sitt terrarium hemma. Jag ska ta ett snack med dem när de kommer hem. 
Men mata på är okej då? Hon visar när hon inte vill ha mer?

55
58
Daffy74:
Dom vrider bort huvet när du tex kommer med maten om dom inte vill ha mer men äter den så ge mer för den är ordentligt mager.

9
1
uppviglerskan:
Daffy74 skrev:
Dom vrider bort huvet när du tex kommer med maten om dom inte vill ha mer men äter den så ge mer för den är ordentligt mager.

Tack!

55
58
Daffy74:
Men ha även kontroll på hur den bajsar om det är löst osv ifall den kan ha fått någon mag parasit. Du kan skriva till mig här på terrariedjur om du har mer frågor ang leopardgeckon

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Mata ingenting innan värmen är stabil och på rätt temperatur :-) annars är risken att insekterna ruttnar i magen på ödlan, värme är oerhört viktigt för matsmältningen hos reptiler. Angående värme under eller ovanifrån så spelar det egentligen ingen roll, huvudsaken är att temperaturen är rätt :-) i naturen får dom värme från flera håll men framförallt från solen, men även underifrån när sanden och stenarna värmts upp av solen. Keramisk värme funkar bra till nattaktiva djur som leopardgecko, men som sagt all värme är bra och alla har vi olika förutsättningar hemma :-) hoppas det löser sig!

9
1
uppviglerskan:
Daffy74 skrev:
Men ha även kontroll på hur den bajsar om det är löst osv ifall den kan ha fått någon mag parasit. Du kan skriva till mig här på terrariedjur om du har mer frågor ang leopardgeckon

Stort tack! Det är en hel vetenskap och en helt ny värld för mig :) men vad gör man inte för att ett djur ska må bra och för att hjälpa sin systerson <3 han skulle bli förkrossad om något hände hans älskade Titti.

9
1
uppviglerskan:
Jonas_ skrev:
Mata ingenting innan värmen är stabil och på rätt temperatur :-) annars är risken att insekterna ruttnar i magen på ödlan, värme är oerhört viktigt för matsmältningen hos reptiler. Angående värme under eller ovanifrån så spelar det egentligen ingen roll, huvudsaken är att temperaturen är rätt :-) i naturen får dom värme från flera håll men framförallt från solen, men även underifrån när sanden och stenarna värmts upp av solen. Keramisk värme funkar bra till nattaktiva djur som leopardgecko, men som sagt all värme är bra och alla har vi olika förutsättningar hemma :-) hoppas det löser sig!

Tack! Vad är en bra temperatur? Den varma delen håller 28 grader nu. Jag funderade på att lägga in en varm sten, men jag vill ju inte riskera att föra in bakterier.
När hon hade ätit förut lade jag henne i ett grunt bad som höll 30 grader för att hjälpa matsmältningen  (läste det på ett annat forum). Hon verkade gilla det för hon låg där i tio minuter innan hon kröp ur.

55
58
Daffy74:
26-30 grader på varma delen och 22-24 på svala delen 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild