Tips på ormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

141
109
stefan707:
Hej, söker lite tips åt vilka håll man kan kolla om man ska gå lite mot följande önskemål:

- Längd runt 2-3 meter, med lite tjocklek i det hela också, dvs en handfull tjock typ :) 

- Fina färger och mönster, dvs en fröjd att vila ögonen på

- Aktiv orm, med det menar jag någon som gärna visar upp sig lite i terrariet, klättrar och har sig, helst så mkt dagaktiv som möjligt, även om jag förstår att de flesta ormar är nattaktiva, men ni kanske fattar åt vilket håll jag drar.

- Lugn orm, gärna en rätt problem fri hantering, vill helst kunna öppna terrariet och så utan att riskera fingrar hela tiden. Sen kan vi skippa diskution om individ till individ, vet att VANLIGEN så finns de "lugna" ormar och de finns "icke lugna" sen kan man ha tur eller otur vad man nu är ute efter.

- Pris max 2500-3000 per orm.

Tillägg är att jag ska INTE köpa en orm, är mest intresserad i vilka de finns inom dessa kriterier att läsa på lite grann om.

Det jag själv sneglat lite och läst på är BCI/BCC samt Djungelrutpyton.. Har lite svårt att inte gilla de svarta å gula på den ormen.. Tycker den är riktigt snygg!

Mvh,
Stefan

Medlem i DHF
1083
777
Westman:
Gonyosoma oxycephalum

13
24
Hakeeta:
Första som faller mig in är BCC eller Brasiliansk Regnbågsboa. 
Regnbågsboiderna är helt klart den naturligt vackraste ormen om du frågar mig, och har stött på ett fåtal som vart aggressiva, och dom individerna var knappt hanterade överhuvudtaget, vilket borde förklara det hela. 
Dom blir ungefär så tjocka så att du kan hålla om hela omkretsen med en hand, och blir uppåt 2 meter, så låter som ett klockrent val enligt dina önskemål. 

BCC är nog en utav dom lugnare, större ormarna som du kan få tag i, sen finns det ju diverse morpher, om detta inte stör dig. Blir bra mycket mer grova än regnbågarna. 

Har ingen erfarenhet av djungelrut men har hört att dom ska vara som symaskiner, men ta det med en nypa salt. 

Sen har du ju även blodpython som kan bli enormt vackra, har ett rykte för att vara väldigt aggressiva, men tror det är smått överdrivet. Annars är det en orm som är en rejäl bit i förhållande till sin längd på 2+ meter  (honorna).

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

Epicrates c cenchria  är ju vackra

Men varken Epicrates c cenchria eller Boa c constrictor är specielt aktiva på dagen

347
220
Newton:
Personligen ÄLSKAR jag booer - de flesta av dem faktiskt.
Enligt mig är en normalfärgad, klassisk boa constrictor constrictor en av de vackraste ormarna.

Mina bcc ligger framme, men klättrar kanske inte så mycket.. Mina bci klättrar mer dock och ligger framme på ett annat sätt än bcc'na som mest ligger på marken.

De tillhör ju de lugnare ormarna och 3/4 av mina (2x bcc och 2x bci) är lugna och "säger" inget medan en av dem är lite mer.. vrång, även om hon inte kan räknas som aggressiv eller elak.. Som de flesta kvinnor har hon lite humör ;)

Det finns ju variation även inom de normalfärgade och personligen gillar jag nog färgen min bcc hona har mest av de fyra jag har hemma.

88
72
gebon:
Har själv en djungelrut och min är inte ett dugg defensiv utan väldigt lugn/lätthanterlig. Annars sägs det väl att cheynei kan vara lite kinkigare än övriga rutor. Fast? Har en bekant som har hela källaren full med olika rutor och det är väl ingen av de adulta som är riktigt kinkig, trots att de sällan hanteras. Som juveniler däremot, är de väl alla ganska bitiga:)      

544
425
Gibblo:

Boiga dendrophila

(Bild från wikipedia)

343
119
Salig:
Kan ju bara ge en tumme upp till Boiga dendrophila, även om den är baktandsgiftig ;) Sen skulle jag väl säga Leiopython albertisii och Leiopython hoserae/meridionalis, som är mina favorit pyton (och på min bucketlist).

Leiopython albertisii (bild hämtad från google)

Leiopython hoserae/meridionalis (bild hämtad från google)

88
72
gebon:
Ja, mangrove & vitläpp är ju kända för att vara mycket lugna ormar:):):)

stefan707 skrev "Lugn orm, gärna en rätt problem fri hantering, vill helst kunna öppna terrariet och så utan att riskera fingrar hela tiden. Sen kan vi skippa diskution om individ till individ, vet att VANLIGEN så finns de "lugna" ormar och de finns "icke lugna" sen kan man ha tur eller otur vad man nu är ute efter"

343
119
Salig:
Jovisst, men skadar inte att slänga in några som kanske saknar några av kriterierna? ;) men håller med om att det skulle kanske nämnas i inläggen direkt :P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild