Hur stora råttor till pyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

127
7
rencore:
Hur stora råttor och hur ofta matar ni era pyton med? Har en som är ca 180 cm lång som jag ger råttor som är ca 20 cm i kroppen, utan svansen då och jag ger ungefär 1 råtta på 3 veckor.

953
1840
peter54:
Spontant låter det som väldigt lite mat. Vilken pyton handlar det om?

347
220
Newton:
Är det till din rutpyton?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Vad väger råttorna du matar din 180 cm pytonorm med?

127
7
rencore:
Ja det är till min rutpyton. Jag vet inte vad de väger, vad är lagom?  Två st sådana i månaden?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag ger mina stora rutpytons mat 1-2 gånger per månad, lite beroende på individen & könet på den. Råttorna jag utfodrar ormar som i samma storlek som din väger mellan 200-350gram, en av mina irian jaya rutpytons ger jag även kaniner.

I fångenskap är det vanligare att man matar sina ormar för ofta/mycket än för sällan :) Det är bara bra tycker jag att låta sina ormar vara hungriga emellanåt, jag följer inget matschema utan går på känsla (däremot för jag anteckningar över ALLA matningar på djuren), alla rutpytons växer & beter sig olika & jag anpassar matningen därefter. Hoppas det var någon hjälp för dig :)  

127
7
rencore:
Ja okej, har haft honom i 3 år, bara nyfken på vad ni ger :)

88
72
gebon:
Min adulta djungeldam får 1 st 200-250 gr med 10-14 dagars mellanrum. Får den dessutom serverad lagom uppvärmd på tallrik:) Absolut inte kinkig med mat, utan bara med hur hon får den serverad. Råtta hängande i tång funkar i och för sig efter en stunds viftande, men ligger den still på golvet tar hon den direkt. Att sitta och vifta med råttor är väl inte direkt min favoritsysselsättning, så hon får maten serverad på en tallrik istället:) 

127
7
rencore:
snyggt sätt att ge mat på haha :) jag kör med tång och min hugger på 1 -2 sekunder!

88
72
gebon:
rencore skrev:
snyggt sätt att ge mat på haha :)

Hon luktar sig bara fram och börjar svälja råttan direkt. Händer att hon ringlar runt den lite för att få rätt läge, men dödskramar inget i onödan den damen. Är en sån där riktigt cool och nyfiken individ som aldrig stressar upp sig ( åtminstone inte synbart ) utan beteendet är alltid väldigt lugnt och självsäkert.  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild