Terrarium till en grön leguan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 21

100
26
pellle87:
pyton skrev:
Jag tror att jag skaffar en grönleguan ändå dom gillar jag. Dom bör ju vara lungnare än typ en stäppvaran tex ?

har du kollat på tex www.google.se/search?q=rock+iguana&espv=2&biw=1845&bih=1265&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=UlmgVazoKImlsAHC56XgCw&ved=0CAYQ_AUoAQ ist? dom ska visst vara lugnare och mindre krävande har jag hört... dock vet ja inte om det stämmer... borde ju vara ett bra alternativ om det stämmer... nån som har koll?

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Inte samma krav på miljön iallafall... har dock hört att de är aggresivare än den gröna :) 

MEN de är ju individuellt som alltid... Men mår oxå bäst i ett stort terrarie med massor av ljus :D

44
9
Johan_86:
Jag hade en grön leguan som barn, något jag än idag kan få ångest över om jag tänker på. Hade absolut ingen koll på hur den skulle skötas och mina föräldrar var inte jätte intresserade. Som tur va hade jag den bara i ca 2 år då jag skänkte bort den till en person som var mycket äldre och hade bra koll på skötseln.
Vad jag vill säga med detta är att grön leguan inte är något nybörjardjur. Tänk igenom det både en och två gånger innan du skaffar en. Har än idag ärr i armen efter ett försök till kelning med den leguanen...

278
47
Boboo:

Grönleguan:
en vän till mig hade detta som djur han inredde ett mindre rum till den.

stäpp varan:
hade Jag i 6 års tid innan jag sålde den(hane) var riktigt stor för att vara denna sort. Fick den som 1-2 månader minns rätt var den ca 15cm. 

sålde den för avel senare var den ca 120-130cm. 

Min uppfattning var en lugn ödla om man jämför med nil varan exempelvis (uppfattar ännu mer aggressiv) 

såg jag dokumentär för 10 år sedan om en kille i LA som hade 3-4 nil varaner som husdjur med katter , de var bästa kompisar ... Lät de gå fritt på tomten och i huset. 
Hade en swimmingpool som de badade i. 

Hundar:
kolla hundstallet hur många hundar som lämnas in för att husse och matte inte sköter om de. 

Rekomendera: dag geckos roliga djur som rör på sig mkt:) under dagarna... relativt enkla och det räcker med en 90x40x90 stlk på terrarie. Inreda vackert med fina blommor bambu rör regnsystem på timer etc.

hoppas du får klarhet i vad d vill göra:)
Med vänlig hälsning, 

151
10
pyton:
Är stäppvaraner tamare än leguaner ?

347
220
Newton:
pyton skrev:
Är stäppvaraner tamare än leguaner ?

Ingen reptil är tam. Vissa tycker att stäppisar är lugnare.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Kosten till en stäppis är lite bökig... Mycket insekter blir det!!

347
220
Newton:
Patch skrev:
Kosten till en stäppis är lite bökig... Mycket insekter blir det!!

Ja, där är väl grönsaker lättare till leguanen..
Tycker min skäggis äter mycket insekter liksom..

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Visseligen en hel vetenskap till leguaner oxå :)

347
220
Newton:
Patch skrev:
Visseligen en hel vetenskap till leguaner oxå :)

Haha ja, men inget som behöver hållas vid liv och matas, innan de ska ätas :p
I stora mängder ;)
Därför förerdrar jag ormar, haha - även om jag såklart har intresse för mina ödlor också!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 21
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild