Crested

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
ElinHolger:
Jag är verkligen nybörjare när det kommer till ödlor och har nu fått karlns tillstånd att skaffa en ödla! 
Jag har suttit klistrad på nätet och läst allt jag kan om mat, terrarium, skötsel osv.
Jag tänkte skaffa ett exo terra i måtten 45x45x60 och använda kokosfiber som botten. Det kommer att bli mycket växter och gömställen och jag funderar på att skaffa cgds matstation då jag läste att de gärna vill äta på lite höjd. 
Men det jag funderar över är om man behöver ha en fuktbox/låda till en Crested? För jag är lite inne på att skaffa en grotta från exo terra och ha i lite mossa som den kan klättra in i. Är detta onödigt? Självklart kommer jag att spraya dagligen, men jag tänkte om man ska ha en fuktlåda också? 

10
1
alayawolfmoon:
ElinHolger skrev:
Jag är verkligen nybörjare när det kommer till ödlor och har nu fått karlns tillstånd att skaffa en ödla! 
Jag har suttit klistrad på nätet och läst allt jag kan om mat, terrarium, skötsel osv.
Jag tänkte skaffa ett exo terra i måtten 45x45x60 och använda kokosfiber som botten. Det kommer att bli mycket växter och gömställen och jag funderar på att skaffa cgds matstation då jag läste att de gärna vill äta på lite höjd. 
Men det jag funderar över är om man behöver ha en fuktbox/låda till en Crested? För jag är lite inne på att skaffa en grotta från exo terra och ha i lite mossa som den kan klättra in i. Är detta onödigt? Självklart kommer jag att spraya dagligen, men jag tänkte om man ska ha en fuktlåda också? 

Jag skulle säga 45x45x90 på just höjden.. min ögonfransgecko är mestadels uppe bland växterna.. väldigt väldigt sällan han är på marken.. cgd är något dom måste ha.. fuktlåda är väl inte ett måste tror det mest är onödigt faktiskt.. du kan ju vänta och se hur han ömsar innan du bestämmer dig.. har aldrig haft några problem med min.. 

2
0
ElinHolger:
Okej! Har inte hittat den storleken på exo terra, men ska leta vidare och se om man kan hitta någon högre! 
Okej, då avvaktar jag och ser med fuktlådan! :-)  
Tack för hjälpen! :-)

alayawolfmoon skrev:

Jag skulle säga 45x45x90 på just höjden.. min ögonfransgecko är mestadels uppe bland växterna.. väldigt väldigt sällan han är på marken.. cgd är något dom måste ha.. fuktlåda är väl inte ett måste tror det mest är onödigt faktiskt.. du kan ju vänta och se hur han ömsar innan du bestämmer dig.. har aldrig haft några problem med min.. 

429
254
JACLAR123:
Ett exo-terra 45x45x60 funkar bra till en ögonfransgecko och använder det själv till mina. Desto större desto bättre :) Terraiumet 45x45x90 finns dock inte i exoterra utan det snarlika är 60x45x90 som du kan använda dig av. Har du tänkt dig skaffa en juvenli så rekomderar jag mindre terrarium/PETbox som du sedan kan öka successivt när ödlan växer. Problemet är att ödlan oftast inte hittar sin mat vid för stora terrarium och dessutom så kan du se enklare med bajs, öms m.m.

Angående fuktbox så skulle jag kolla om just din ödla får problem med att ömsa. De äter upp sitt öms så om du inte ser något som har den klarat ömset galant. Däremot om du börjar se att den har öms rester kvar på kroppen, så kan du natuligtvis sätta en fuktbox. Dock vet jag inte om ödlan kommer använda den. Det återstår och ser. :) 

Mvh Jacob

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
En fuktbox för ögonfransgeckos tycker jag känns onödig, speciellt om du placerar den på marken. Du bör spraya dagligen och hålla luftfuktigheten uppe ändå så att öms inte är några problem.

En matstation som sitter högt upp är däremot en bra investering kan jag tycka.

Tänk på att inreda mycket av höjden i terrariet då volym som ödlan inte kan använda "går till spillo". Det ska med andra ord finnas gott om grenar och annat för ödlan att klättra på.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild