Hjälp! Ang. leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Milliez:
hej
jag blir snart tokig vad händer med min leopardgecko hona. 
Hon har börjat gräva ner sin mat, och hon äter inte alls typ. Hon åt en zophobas o en syrsa förra söndagen. Sen ställde jag in en skål med mjölmask som hon brukar älska men nu äter hon inte alls. Däremot så gräver hon ner matskålen i sanden, vilket leder till att maskarna smiter ?

1159
626
Temla:
Kan det vara så att hon egentligen gräver i sanden för att lägga ägg men att hon gräver så nära matskålen att den täcks? Eftersom hon har slutat äta och gräver låter det mer troligt än att hon skulle begrava maten med flit. 

309
38
reptilicus_:
Min skäggagam gjorde i princip samma sak när hon skulle lägga ägg. Hon åt väldigt lite & grävde lite överallt i terrariet, men blev "normal" igen när äggen väl var laggda.

2
0
Milliez:
Om jag flyttar mat skålen så gräver hon där istället ? hon har inga ägg. Tycker det börjar bli smått jobbigt och undrar mest vad det kan bero på att hon gräver ner maten.
hon gräver verkligen mycket

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Leopardgeckos kan ju vara lite knepiga med maten till och från men av egen erfarenhet så kommer aptiten tillbaka efter en period av matvägran! Speciellt på våren har jag upplevt att de är lite "deppigare" än vanligt! Sålänge de har ett gott hull med ordentlig fettreserv i svansen så kan de ju klara sig ett bra tag utan mat! Det gäller att inte stressa den men samtidigt med jämna mellanrum erbjuda mat för att se iafall det släpper!

903
510
Evanjeline:
Hon kanske vill gräva ett bo under skålen? Tvivlar på att det är maten hon försöker gräva ner.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Det är kanske fukt under skålen som den försöker komma åt? Jag tror inte heller den försöker gräva ner sin mat :) 

Lägg ut en bild på hela terrariet så kanske någon kan komma med fler råd & tips :) 

903
510
Evanjeline:
Har du en fuktlåda till henne? Kan det vara så att skålen är svalare så hon vill ligga under den? Eller som Jonas säger att där är fukt.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Tror Evanjeline är nåt på spåren :) 

Hur gammal är ödlan i fråga & hur länge har du haft den i det terrariet den bor nu? Det blir många frågor för att kunna ge så bra hjälp som möjligt.

2052
780
psyjoh:
Min leopardgecko brukar endast gräva när den ska göra tjockare lager av sand ovanför värmemattan. Antagligen så är det när den vill ha lite svalare. Detta är ända värmekällan till min leo. Ibland gräver han bort sanden och antar då att han vill ha det lite värmare. Detta är ända stället i terrariet det finns sand som substrat, i resten har jag lera och där gräver han aldrig.

Vill tillägga att det står en grotta över detta ställe där det grävs ochden ända sanden finns. Leoparder ska helst ha något hårt substrat i större delen eller stenigt då det ej finns så mkt lös finkornig sand där de kommer ifrån. 
Prova som jag gjort och ställ en grotta utan botten ovanför den lösa sanden så ska du se att den kanske gräver sig ett litet bo där. 
Har även exoterras geckogrotta som fuktgrotta till min leo med en fuktad disktrasa. Den älskar han när han ska svalka sig eller ömsa. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild