Betong till bakgrundsbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
11
0
jhonny2fingers:

Hej allihopa!
Vad använder ni för betong eller cement för era bakgrundsbyggen? För och nackdelar mm!

MVH

Mattias

173
59
mrvikke:
har hört från andra på sidan som har använt sig av kakelfix.

2966
1648
Hoggaforfan:
Betong är overkill till allt utom husbyggen.
Cement är enklare. Jag har använt allt från grovbetong till husfix. Husfix är dyrt och skört tycker jag men blir ju snyggare ytan jämfört med grövre typer av cement. Fincement blir det oftast och det gäller bakgrunder och på väggar och blir ganska snygg yta.
Värmestenarna jag gjuter gör jag ju av billigaste möjliga cement, där är endast priset det viktiga.
Alla cementtyperna har sina områden beroende på hur fin ytan som behövs och om det ska vara på en vägg etc

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

Brukar använda ett betonglagnings bruk från STO som funkar bra.

Betong är jobbigt att jobba med efter som det är cement som redan brunint ihop :) i min värld iaf 

Medlem i SHF
11
0
jhonny2fingers:
Jag har använt både betong och cement själv men har upplevt att betongen är lite spröd och cementen ska ju blandas med sand vilket är lite mer jobb!

Skulle vilja hitta nån bra sort som tål både regnskog och öken!

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

jhonny2fingers skrev:
Jag har använt både betong och cement själv men har upplevt att betongen är lite spröd och cementen ska ju blandas med sand vilket är lite mer jobb!

Skulle vilja hitta nån bra sort som tål både regnskog och öken!

Det är cement i betong.  :)

Prova STO GM1 funkar till båda

198
112
MoreliaMikael:

Jag använde klinkerfog till mitt. Funkade skitbra. Är ju cement i klinkerfog, så du får till en robust struktur, och då det inte är sandblandat (i just den jag använde iaf) så får du en jämn och väldefinerad struktur.

Lätt att blanda för hand, späda ut efter önskan för att göra mer rinnande, och torkar snabbt.
Finns ju dessutom i många färger, så du får basfärgen du vill ha redan vid cementomgången.

Du kan ju checka in mitt arbete och se hur det blev för mig.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4174&p=1

Medlem i SHF
11
0
jhonny2fingers:
Westman skrev:

Det är cement i betong.  :)

Prova STO GM1 funkar till båda

Jovisst men betong behöver man ju inte ha sand i! den är färdigblandad, redo för användning?! 

123
68
mallimalli:
Jag sätter liv i en gammal tråd nu för att jag håller på att bygga en bakgrund :P

Jag använder finbetong, fördelarna är att det bara är att blanda ut med vatten och smeta på. Nackdelarna är att jag tkr det blir lite för rå, raspig yta för mina ormar så man måste måla/lacka ovanpå. Men sen kanske jag daltar lite för mkt med dom oxå :P

Dock såg jag en skillad kille på youtube, LizardLandscapes, och han verkade använda nån slags puts? (grout på engelska): www.youtube.com/watch?v=xDUH5B7I790
(Biten med putsen är mellan 6.30-8.45)
Och jag tycte det såg så fett smidigt ut att bara kunna pensla på!
Kanske kan man använda ngt sånt? Eller det kanske bara går till ökenburkar utan massa fuktighet och grejer...?

Men kan man göra så med finbetong oxå, alltså kan man ha det så utblandat med vatten så att man kan pensla på det? (Jag pallar inte köpa nått nytt när jag redan börjat på bakgrunden med finbetong)

Tacksam för svar  ^^

35
62
Rob73:
mallimalli skrev:
Jag sätter liv i en gammal tråd nu för att jag håller på att bygga en bakgrund :P

Jag använder finbetong, fördelarna är att det bara är att blanda ut med vatten och smeta på. Nackdelarna är att jag tkr det blir lite för rå, raspig yta för mina ormar så man måste måla/lacka ovanpå. Men sen kanske jag daltar lite för mkt med dom oxå :P

Dock såg jag en skillad kille på youtube, LizardLandscapes, och han verkade använda nån slags puts? (grout på engelska): www.youtube.com/watch?v=xDUH5B7I790
(Biten med putsen är mellan 6.30-8.45)
Och jag tycte det såg så fett smidigt ut att bara kunna pensla på!
Kanske kan man använda ngt sånt? Eller det kanske bara går till ökenburkar utan massa fuktighet och grejer...?

Men kan man göra så med finbetong oxå, alltså kan man ha det så utblandat med vatten så att man kan pensla på det? (Jag pallar inte köpa nått nytt när jag redan börjat på bakgrunden med finbetong)

Tacksam för svar  ^^

Det är exakt samma foamcoat jag använt till min bakgrund, hur smidigt som helst. Tjockleken kan man bestämma lite själv likaså om man vill ha en raspig yta eller inte. Finns att beställa från en firma som heter Hot Wire Foam Factory.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild