Crested Gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

293
354
Dynamitella:

Kristensen skrev:
Det finns nu även märke med 100 % insektsbas

Jag har inte provat det än. Repashys grup pie verkar vara helt ok om geckon väl vill äta det :) Tänkte jag skulle beställa hem lite för att variera med.

3
0
Kristensen:
använder Black panter till mina o det funkar ypperligt

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Dynamitella skrev:
Ps. Jag skrev bara för att erbjuda Emma ytterligare ett foderalternativ. Inte för att klanka ner på en naturlig (korrekt skött) kost. Jag har ingen lust att debattera vidare om det. Svaren du söker angående om CGD visat sig vara bättre än naturlig kost hittar du om du orkar fördjupa dig.

Jag har annat för mig om dagarna just nu och har inte tid att gräva i arkiven för endast detta ändamål. Mata ni med frukt och insekter så matar jag med frukt, insekter och cgd. 

Vad synd att du inte vill diskutera mer. Jag tycker att det är ett väldigt intressant ämne och alldeles för många har en övertro på kommersiella foder.

Syftet med ett kommersiellt foder är ju att sälja, att hitta en produkt som alla vill ha. Det har ju verkligen Pangea lyckats med genom att hitta ett foder som accepteras av de flesta cresteds. Men för att skapa ett foder, så måste man också hålla nere kostnaderna för att öka vinsten. Om nu CGD skulle vara framtaget för djurets bästa, så optimalt som möjligt, då skulle priset vara högre och förmodligen så högt att ingen skulle vara villig att betala det, speciellt inte de som har flera geckos.

CGD fungerar helt klart, det säger jag ingenting om, men optimalt och naturligt? Nej, det finns inga studer som stöder det och använder man sunt förnuft så håller man nog med om att det inte är vare sig optimalt eller naturligt.

Får de MBD om de får frukt och insekter? Det är inte så enkelt att bara konstatera att så är fallet, det är fler saker som spelar roll. Får de en varierad kost och tillskott av vitaminer/ mineraler och även tillgång till UV-ljus, så är svaret med största sannolikhet nej.

Ger man dem enbart mjölmask eller någon annan insekt, som inte har fått en näringsriktig kost, och/ eller bara mosad banan, utan något som helst tillskott av vitamin- mineralpreparat, ja, då är det stor risk att de kan utveckla MBD och/ eller någon annan näringsbrist.

1159
626
Temla:
Dynamitella skrev:

Jag har inte provat det än. Repashys grup pie verkar vara helt ok om geckon väl vill äta det :) Tänkte jag skulle beställa hem lite för att variera med.

Har Grub Pie hemma nu och har provat till alla mina ödlor. Den enda som gillar det är en av de vuxna skäggagamerna. De andra vägrar, spelar ingen roll hur mycket jag försöker locka, vicka och röra på det. Tänkte det skulle vara kul att ha som supplement till insekter... Ger inte upp än, ska försöka fler gånger. Det är dock lite odrygt och håller bara ett par veckor i frysen. 

181
110
Stina:
De geckos jag köpt av McPede var vid affären i ypperligt fin kondition, matade enligt McPedes tänk. Vilket för mig visar att den typ av kost fungerar ypperligt :-)

293
354
Dynamitella:
För att diskussionen ska gå någonvart innebär det att du måste läsa texten jag skriver. Eftersom du upprepar samma saker och jag förklarar gång på gång så kommer vi ingenvart.
Diskutera ni vidare på egen hand.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Dynamitella skrev:
För att diskussionen ska gå någonvart innebär det att du måste läsa texten jag skriver. Eftersom du upprepar samma saker och jag förklarar gång på gång så kommer vi ingenvart.
Diskutera ni vidare på egen hand.

Upprepar jag mig? Då ber jag om ursäkt, men jag har försökt skriva mina svar så tydligt och uttömmande jag kan.

Vilken del/ delar är det du stör dig på? Jag känner inte att jag har fått så mycket förklaringar tillbaka, annat än att jag skall googla svaret. Har jag missuppfattat det med?

293
354
Dynamitella:
McPede skrev:

Upprepar jag mig? Då ber jag om ursäkt, men jag har försökt skriva mina svar så tydligt och uttömmande jag kan.

Vilken del/ delar är det du stör dig på? Jag känner inte att jag har fått så mycket förklaringar tillbaka, annat än att jag skall googla svaret. Har jag missuppfattat det med?

Känner att jag redan förklarat att det inte är något fel på rätt insekter, rätt frukt och rätt vitaminer/UV/kalcium, utan att jag rekommenderar crested gecko diet som en del av fodret för att undvika skador på geckon för att eventuella köpare/nybörjare inte gutloadar insekter, inte läser på vilka frukter som är bäst och slarvar.

Geckos jag sålt har fått MBD efter att ha utfodrats med icke gutloadade mjölmaskar, syrsor och banan/päron, exempelvis. "Kontrollgruppen" som utfodrats med cgd, frukt, insekter osv har inte haft några men över huvud taget.

Jag har inget att tillföra diskussionen, utan känner mig mest påhoppad för att jag väljer att använda crested gecko diet. Du har varit otrevlig mot mig tidigare, och därav känner jag obehag av att prata med dig över huvud taget, även om du är saklig i nuläget. Som sagt är jag inte intresserad av en debatt, utan ville erbjuda Emma ett alternativ ifall hon inte orkar/vill/kan köra på endast insekter och frukt.

Frågorna du ställer innebär att jag måste sätta mig ner och plocka fram länkar och skriva en mindre uppsats. Det är något jag varken har tid eller ork för. Är du intresserad av att läsa på mer om varför folk använder cgd får du hemskt gärna göra det på egen hand.

55
58
Daffy74:
MBD får dom när dom har brist på kalk/kalcium har inget med att göra om du matat upp foderdjuren.

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Dynamitella skrev:

Känner att jag redan förklarat att det inte är något fel på rätt insekter, rätt frukt och rätt vitaminer/UV/kalcium, utan att jag rekommenderar crested gecko diet som en del av fodret för att undvika skador på geckon för att eventuella köpare/nybörjare inte gutloadar insekter, inte läser på vilka frukter som är bäst och slarvar.

Geckos jag sålt har fått MBD efter att ha utfodrats med icke gutloadade mjölmaskar, syrsor och banan/päron, exempelvis. "Kontrollgruppen" som utfodrats med cgd, frukt, insekter osv har inte haft några men över huvud taget.

Jag har inget att tillföra diskussionen, utan känner mig mest påhoppad för att jag väljer att använda crested gecko diet. Du har varit otrevlig mot mig tidigare, och därav känner jag obehag av att prata med dig över huvud taget, även om du är saklig i nuläget. Som sagt är jag inte intresserad av en debatt, utan ville erbjuda Emma ett alternativ ifall hon inte orkar/vill/kan köra på endast insekter och frukt.

Frågorna du ställer innebär att jag måste sätta mig ner och plocka fram länkar och skriva en mindre uppsats. Det är något jag varken har tid eller ork för. Är du intresserad av att läsa på mer om varför folk använder cgd får du hemskt gärna göra det på egen hand.

Det var du som skrev att man helst skulle använda Pangeas CGD och några andra argument som jag önskade höra mer om.

Jag känner inte att jag har fått något svar annat än att jag skall googla själv.

Det här är ett forum där både erfarna och nybörjare samsas, så skall man komma med råd är det viktigt med tydlighet och även visa på för- och nackdelar. Har man starka argument är det ju också viktigt att kunna backa upp dem.

Att du kastar in att jag har varit otrevlig mot dig tidigare har väl ingenting med den här tråden att göra. 

Känner du att jag har blandat in min åsikt om dig i den här tråden? 

Mvh

Fredrik

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild