Crested Gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

32
12
Emma:
OK, tack för svaren :)

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Dynamitella skrev:
Vill nämna att vissa ögonfransgeckos lätt utvecklar bristsjukdomar på endast frukt och insekter. Har sett fruktansvärda fall av metabolic bone disease.

Därav att det alltid rekommenderas att basfödan är crested gecko diet (helst Pangeas märke). Du kan utfodra med lika mycket frukt och insekter, men själva basfodret bör vara helt balanserat för ett långt, friskt liv. Framförallt om man har ungar som ska växa ordentligt.

(vill klargöra att jag inte direkt är för att låta dem leva på CGD hela livet och inget annat. Utan att en balanserad men varierad kost är viktigt, och balansen får man genom CGD som innehåller många nyttigheter).

Vad grundar du dessa påståenden på? Helst Pangea? Utveckla gärna

293
354
Dynamitella:

McPede skrev:

Vad grundar du dessa påståenden på? Helst Pangea? Utveckla gärna

Personlig erfarenhet ihop med iakttagelser i ett stort antal forum och trådar. Så vitt jag vet är det den allmänna uppfattningen om ögonfransar för tillfället. Information uppdateras hela tiden, och det utförs vad jag vet otroligt lite forskning i klinisk miljö. Den forskning som finns är ihopsatt av uppfödare runt om i världen och är mycket lätt att få tag i på exempelvis Pangea forums, crested gecko grupper på facebook och forum som detta. 

Om du tvekar på vad jag säger (känner mig lite anklagad för att utge felaktig information här efter din skeptiska fråga). 

Anledningen att jag påstår att Pangeas crested gecko diet är säkrare att utfodra med än endast frukt+insekter är då jag sett mina egna djur förfalla då jag testat det själv. Ungar har växt betydligt sämre, blivit beniga och fått näringsbrist/brist på diverse vitaminer.

Pangeas vattenmelon&mango och aprikos&banan är de två enda sorterna som min kollektion av ögonfransar på totalt 50+ djur äter med goda resultat. Vissa ratar frukt och vissa insekter. Utan CGD skulle de tyna bort. Om man utfodrar med endast frukt krävs det en hel del research för att få i geckon rätt grejer.

Det finns en hel del andra helt ok märken. Repashy var ju störst innan version 3.0 kom ut på marknaden och rubbade deras rykte lite. Clarks och big fat gecko diet är också ok märken om du reagerade på att jag valde att nämna Pangea bara.

1159
626
Temla:
Även om man pudrar insekterna med kalk och vitaminer och gutloadar dom innan matning?

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Vilket "färdigpulver" som geckona accepterar bäst betyder ju inte per automatik att det är bäst för ödlan. 

Det ligger så mycket mer i näringslära än så.

Det går visst att föda upp och odla crested med insekter och diverse frukt m.m. med eller utan CGD som tillskott, men man måste pudra kosten med ett lämpligt mineral- vitaminpreparat.

Har man dessutom ett UV-ljus minskar man också risken med MBD.

Var är det för resultat som dessa uppfödare har "forskat" fram? Vad har de konstaterat? Att de kan odla arten? Att de blir mer fertila om de äter CGD? Att de lever längre än testgrupper som har fått en insekts- frukt/pollen baserad kost?

Jag vill påstå att CGD är ett oerhört smidigt sätt att mata sina djur och som uppenbarligen fungerar, men det finns inga studier vad jag vet (rätta mig gärna) om den är bättre eller sämre än en kost baserad på insekter och frukt.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Jag måste också förtydliga att när det gäller insekter, så måste det självklart vara insekter som är uppfödda på en näringsrik kost och inte insekter som nyss är inköpta på en butik där man knappt vet vad en syrsa är.

Du är vad du äter och det stämmer in på mycket. Har inte insekten fått en bra kost, så blir det inte mycket näring för djuret som äter insekten.

293
354
Dynamitella:
McPede skrev:
Jag måste också förtydliga att när det gäller insekter, så måste det självklart vara insekter som är uppfödda på en näringsrik kost och inte insekter som nyss är inköpta på en butik där man knappt vet vad en syrsa är.

Du är vad du äter och det stämmer in på mycket. Har inte insekten fått en bra kost, så blir det inte mycket näring för djuret som äter insekten.

McPede skrev:

Jag håller helt med dig. Anledningen att jag rekommenderar mina köpare att köra med Cgd som basfoder är för att de inte klarar av ansvaret att ge rätt fruktkombination, rätt insekter i lagom mängd, rätt vitaminer osv.
folk är alltså nästan för lata för att byta ut crested gecko dieten varje dag.
De som matat med frukt och insekter har mosat lite banan och erbjudit mjölmask, som geckon inte klarar sig på.

Man kan säga att cgd är ett säkerhetsnät för att geckon ska klara sig även i hem som inte går dendär extra milen. Jag är inte villig att sända mina ungar till en eventuell död hos en person som inte tänker läsa på tillräckligt. (de har lyckats ta död på dem trots CGD dock, av ren dumhet.. Min nya screeningprocess är betydligt hårdare för köpare)

Den ultimata kombon anser jag vara cgd av olika märken, gutloadade insekter, kalcium&vitamintillskott, övermogen frukt och pollen om man får tag i det.

293
354
Dynamitella:

Ps. Jag skrev bara för att erbjuda Emma ytterligare ett foderalternativ. Inte för att klanka ner på en naturlig (korrekt skött) kost. Jag har ingen lust att debattera vidare om det. Svaren du söker angående om CGD visat sig vara bättre än naturlig kost hittar du om du orkar fördjupa dig.

Jag har annat för mig om dagarna just nu och har inte tid att gräva i arkiven för endast detta ändamål. Mata ni med frukt och insekter så matar jag med frukt, insekter och cgd. 

1159
626
Temla:
Dynamitella skrev:

Jag håller helt med dig. Anledningen att jag rekommenderar mina köpare att köra med Cgd som basfoder är för att de inte klarar av ansvaret att ge rätt fruktkombination, rätt insekter i lagom mängd, rätt vitaminer osv.
folk är alltså nästan för lata för att byta ut crested gecko dieten varje dag.
De som matat med frukt och insekter har mosat lite banan och erbjudit mjölmask, som geckon inte klarar sig på.

Man kan säga att cgd är ett säkerhetsnät för att geckon ska klara sig även i hem som inte går dendär extra milen. Jag är inte villig att sända mina ungar till en eventuell död hos en person som inte tänker läsa på tillräckligt. (de har lyckats ta död på dem trots CGD dock, av ren dumhet.. Min nya screeningprocess är betydligt hårdare för köpare)

Den ultimata kombon anser jag vara cgd av olika märken, gutloadade insekter, kalcium&vitamintillskott, övermogen frukt och pollen om man får tag i det.

Då förstår jag hur du menar. Tack för förklaringen! :) 

3
0
Kristensen:
Det finns nu även märke med 100 % insektsbas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild