McPede skrev: Jag måste också förtydliga att när det gäller insekter, så måste det självklart vara insekter som är uppfödda på en näringsrik kost och inte insekter som nyss är inköpta på en butik där man knappt vet vad en syrsa är.
Du är vad du äter och det stämmer in på mycket. Har inte insekten fått en bra kost, så blir det inte mycket näring för djuret som äter insekten.
McPede skrev: Jag måste också förtydliga att när det gäller insekter, så måste det självklart vara insekter som är uppfödda på en näringsrik kost och inte insekter som nyss är inköpta på en butik där man knappt vet vad en syrsa är.
Du är vad du äter och det stämmer in på mycket. Har inte insekten fått en bra kost, så blir det inte mycket näring för djuret som äter insekten.
Jag håller helt med dig. Anledningen att jag rekommenderar mina köpare att köra med Cgd som basfoder är för att de inte klarar av ansvaret att ge rätt fruktkombination, rätt insekter i lagom mängd, rätt vitaminer osv.
folk är alltså nästan för lata för att byta ut crested gecko dieten varje dag.
De som matat med frukt och insekter har mosat lite banan och erbjudit mjölmask, som geckon inte klarar sig på.
Man kan säga att cgd är ett säkerhetsnät för att geckon ska klara sig även i hem som inte går dendär extra milen. Jag är inte villig att sända mina ungar till en eventuell död hos en person som inte tänker läsa på tillräckligt. (de har lyckats ta död på dem trots CGD dock, av ren dumhet.. Min nya screeningprocess är betydligt hårdare för köpare)
Den ultimata kombon anser jag vara cgd av olika märken, gutloadade insekter, kalcium&vitamintillskott, övermogen frukt och pollen om man får tag i det.