Crested Gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Jag skulle inte rekommendera att ha dem tillsammans om det är stor skillnad i deras storlek.
Den lilla kan förmodligen ses som mat, och även om den större geckon inte kan svälja den så finns risken att den försöker ändå och skadar den lille. Då du inte vet könet kan det bli problem när den yngre sedan börjar bli könsmogen.

12
0
CRAB:

Okej, tack för hjälpen! Har precis beställt ett terrarium så att jag kan ha de isär tills vidare. :)

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Skönt å höra :) Hoppas det går bra. Du får mata den lilla ordentligt så den växer snabbt ;)

424
33
samthe0ne:

Hej!

Undrar bara om det finns nån här som har en hona över att sälja? Har lagt upp en annons om det också. 

MVH Samuel

1
0
lina_vdp:

Hej!

Jag är rätt ny på det här med ödlor och har tänkt att skaffa ögonfransgeckos. Hur gamla är de när de blir könsmogna?

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
lina_vdp skrev:
Hej!

Jag är rätt ny på det här med ödlor och har tänkt att skaffa ögonfransgeckos. Hur gamla är de när de blir könsmogna?

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=r_ciliatus

32
12
Emma:
Hej, 
har precis fått en egen liten ögonfrans, men har några frågor som jag inte lyckats hitta svar på.

Såvitt jag förstått använder alla cgd till sina ödlor. Är detta nödvändigt för att de ska må bra? (Om det är så kommer jag naturligtvis att köpa fort som blixten) Har förövrigt matat min med pudrade insrkter och frukt och det har funkat bra hittils. (Har bara haft den knappt två veckor)

Och fråga två: För tillfället bor hen i en petbox, men jag har redan köpt ett terrarium med måtten 45x45x60. Frågan är när hen är stor nog att flytta in? Just nu känns det alldeles för stort för en så liten ödla. Finns det någon vikt/storlek man kan gå efter?

Tacksam för all hjälp!

1159
626
Temla:
"Har förövrigt matat min med pudrade insrkter och frukt och det har funkat bra hittils. (Har bara haft den knappt två veckor)"

Naturlig diet som den får nu är alltid bäst så jag tycker du gör helt rätt. Du pudrar ju också så den får i sig de vitaminer och mineraler den behöver. Många ger bara CGD till sina ödlor och det fungerar också. Personligen anser jag att konstgjord mat bara ska ges som komplement och att man i möjligaste mån ska ge dem den föda de är skapta för. 

278
47
Boboo:
Tjena,
hade kört exoterras 90x40x90 i stlk.
lycka till,
b

293
354
Dynamitella:

Vill nämna att vissa ögonfransgeckos lätt utvecklar bristsjukdomar på endast frukt och insekter. Har sett fruktansvärda fall av metabolic bone disease.

Därav att det alltid rekommenderas att basfödan är crested gecko diet (helst Pangeas märke). Du kan utfodra med lika mycket frukt och insekter, men själva basfodret bör vara helt balanserat för ett långt, friskt liv. Framförallt om man har ungar som ska växa ordentligt.

(vill klargöra att jag inte direkt är för att låta dem leva på CGD hela livet och inget annat. Utan att en balanserad men varierad kost är viktigt, och balansen får man genom CGD som innehåller många nyttigheter).

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild