Kameleont: Terrarium eller Nätterarium/Flexarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

28
7
GrimCamel:

Planerar att i framtiden skaffa en panter kameleont men innan dess vill lyckas hålla ett stabilt habitat som håller måtten. Jag har tittat och läst runt lite men har inte hittat någon vettig diskussion mellan kunniga personer om VARFÖR terrarium eller VARFÖR nätterrarium/flexarium.

De som förespråkar nätterrarium/flexarium säger att ventilationen är viktig men jag tänker själv att luftfuktigheten och värmen blir svårare att hålla med tanke på att Sverige är ganska långt ifrån kameleontens naturliga habitat och har inte de basvärderna (tex. måttlig luftfuktighet) som länder närmre ekvatorn har och just därför funderar jag på ett terrarium istället, där den enda ventilationen finns på ovansidan.

Skulle vilja höra lite olika synpunkter på saken, gärna ifrån dem som har erfarenhet utav båda :)

Medlem i SHF
277
350
Jubari:
Jag har hållit flera olika arter och fött upp, jag skulle aldrig påstå att jag skulle ha flexarium för ventilationens skull. Du kan få bra ventilation i ett terrarium med, jag föredrar terrarium alla gånger för luftfuktighetensskull. 

En smidig sak för kameleonter med högre krav på luftfuktigheten är att installera en fläkt så luften blir rörlig och inte lika stillastående, undviker man enkelt mögel och tjaffs om man är orolig för att ventilationen är bristande. Lite overkill kanske ibland, men det är himla smidigt, använder det till parsonii exempelvis.

Ventilation i nederkant och i taket räcker gott och väl i ett terrarium.

Kan bli väldigt torrt i ett flexarium..

Flexarium är något jag endast använt mig av utomhus på sommaren ifall jag vill ha kameleonten ute för lite äkta solljus. 

28
7
GrimCamel:
Fläkt var ju faktiskt en smart tanke ja! Men det låter bra det du säger. Vad det verkar som så är det mest amerikaner som förespråkar flexarium så det verkar inte passa så bra här i Sverige då. Tack för svar!

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
I t.ex. ett exoterra är ventilationen fullt tillräcklig (oftast) och där går samtidigt att hålla bra luftfuktighet och temperatur!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild