Svart leguan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
7
GunnarGunnar:
Hej! Svart leguan är ju inte en speciellt vanlig reptil och de flesta som väl finns tenderar ju att vara wc eller farmade. Antagligen är detta anledningen till att det finns otroligt lite information om dem på internet jämfört med t ex släktingen grön leguan.

Är det någon här som sitter på dugliga skötselråd till denna fantastiska reptil? All information mottages tacksamt! Om någon dessutom har erfarenhet av att själv äga en är det mycket intressant att höra vad som finns att säga om detta! :)

Mvh

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Vilken art menar du, Ctenosaura similis? Skriv gärna det vetenskapliga namnet på arter som inte har riktiga svenska populärnamn :) 

Annars finns ju noshornsleguaner, Cyclura cornuta, som cb i Sverige & Europa. 

12
7
GunnarGunnar:
Ursäkta min otydlighet! Just svenska namnet Svart leguan är ju översättningen till Ctenasaura similis, även om det finns andra leguaner som också är svarta. Men just precis, den arten hittar jag otroligt lite information om både på svenska och engelska. Skulle velat ha ett ordentligt skötselråd likt de som finns till många andra arter här på till exempel terrariedjur.se!

Mvh!

44
9
Johan_86:
Tror det kan vara svårt att hitta svenska skötselråd. Men tror det finns bra forum för just leguaner på facebook och dylikt, det kan vara en idé att gå med i något sådant och kika runt.

39
60
Ahling:
Jag har också varit lite nyfiken någon gång. Men håller med om att både på svenska och engelska finns otroligt lite info om just Ctenosaura similis... Skulle också gärna byta några ord med någon som har erfarenhet av dessa, mest av rent intresse :)

544
425
Gibblo:
En från Galapagos hade varit fränt!

1253
476
leedragon:
Gibblo skrev:
En från Galapagos hade varit fränt!

Ctenosaura similis är väl inte galapagos? dock galapagos leguaner är ascoola

544
425
Gibblo:
leedragon skrev:

Ctenosaura similis är väl inte galapagos? dock galapagos leguaner är ascoola

Nej. De är Amblyrhynchus cristatus om jag minns rätt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild