Opuntia-kaktus?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

295
270
barkskog:
Toke skrev:
Vi odlar 5-6 olika sorters frisee/endive/escarole sallad till våra dabbagamer. Detta utgör basen av deras mat under hela sommarhalvåret. Utöver det så får dom även en del olika sorters plocksallad som lite godis. 

Varför ger man inte vilda växter som maskros, groblad mm till dabbagamer?
Våra landsköldpaddor får endast vilda växter som färsk föda under vår, sommar och höst utom någon gång som här då de har fått opuntia

44
9
Johan_86:
barkskog skrev:

Varför ger man inte vilda växter som maskros, groblad mm till dabbagamer?
Våra landsköldpaddor får endast vilda växter som färsk föda under vår, sommar och höst utom någon gång som här då de har fått opuntia

Vet faktiskt inte riktigt. Ger mycket maskrosor, både blad och blommor, på sommaren och våren. Nu spekulerar jag bara men tror inte det finns riktigt så mycket studier på hur pass bra det är att mata dabbagamer med ogräs och dylikt. Medelhavssköldpaddor äter ju mer eller mindre samma ogräs som växer i våra trädgårdar medan utbudet på växter ser annorlunda ut därifrån dabbagamer kommer.
Just maskrosor är bra i måtta men ej för mycket, de innehåller mycket salter av olika slag och eftersom dabbagamer sällan (om än någonsin) dricker vatten finns risken att de blir uttorkade av det.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Johan_86 skrev:

Vet faktiskt inte riktigt. Ger mycket maskrosor, både blad och blommor, på sommaren och våren. Nu spekulerar jag bara men tror inte det finns riktigt så mycket studier på hur pass bra det är att mata dabbagamer med ogräs och dylikt. Medelhavssköldpaddor äter ju mer eller mindre samma ogräs som växer i våra trädgårdar medan utbudet på växter ser annorlunda ut därifrån dabbagamer kommer.
Just maskrosor är bra i måtta men ej för mycket, de innehåller mycket salter av olika slag och eftersom dabbagamer sällan (om än någonsin) dricker vatten finns risken att de blir uttorkade av det.

Vad är det för salter som finns rikligt i maskrosor? Källhänvisning?

62
131
Toke:
Vad folk generellt har för anledning till att odla istället för att plocka vilda växter kan jag naturligtvis inte svara på. För egen del handlar det mest om kunskap faktiskt. Eller avsaknad av den samma. 
Jag är helt enkelt inte säker på vilka växter jag kan plocka ute och vilka jag inte kan plocka. När det gäller odlade växter är det lättare att hitta information. Dessutom upplever jag att odlade växter som vattnas dagligen i trädgårdsland håller en något högre vattenhalt än vilda växter och inte torkar lika snabbt i dabbagamernas torra och varma miljö. I naturen äter de ju växter som lever, medan växterna vi matar med är kapade och torkar snabbt. 
Har ni tips på bra listor på vilda växter till sköldpaddor (med bilder) så vore jag ytterst tacksam! Variation är alltid bra! :)

295
270
barkskog:
"De allra flesta potentiella matväxter som förekommer i Uromastyx livsmiljöer är taggiga, torktåliga och med mycket fibrer."

Tänkte att vilda växter som tistlar och groblad mer uppfyller detta än odlad sallad. Dabbagamer förekommer ibland i samma områden som Testudo graeca så dom borde i naturen äta ungefär samma växter.
Jag har en tysk bok på 350 sidor om foderväxter för sköldpaddor och andra reptiler. Kan inte hitta något om mycket salter i maskros.

Sidor med vilda växter för reptiler:
landskoldpaddor.se/foda/100-vilda-vaxter

www.thetortoisetable.org.uk/site/plants_19.asp?thissection=6

44
9
Johan_86:
McPede skrev:

Vad är det för salter som finns rikligt i maskrosor? Källhänvisning?

Det är mycket potassium i maskrosor. Sitter med mobilen på jobbet men kan länka när jag kommer hem. Just mängden salter är inte det farliga utan att det får dabbagamen att producera mer "snalt". När den ska göra sig av med detta förlorar den samtidigt vätska. 

Det kan vara så att min referens säger helt fel men det är från en matlista till dabbagamer sammanskrivet av en rad olika uppfödare i usa.

Anledningen till varför jag inte ger så mycket vilda växter på sommaren är samma som för Toke, mestadels att jag är osäker på vad som är ok och inte :/

44
9
Johan_86:

44
9
Johan_86:
Om det är så att inte detta stämmer kan det vara bra å veta. Tycker vi fick igång en bra disskussion här och det är alltid bra och roligt att få höra andras erfarenheter

Medlem i SHF
25
24
JacobOhlin:
Johan_86 skrev:

Det är mycket potassium i maskrosor.

Kalium på svenska. Vilket hos djur och människor i höga doser kan rubba kroppens saltbalans (kalium/natrium) och som det finns gott om i maskrosor. Hur stora mängder maskrosor en dabbagam behöver äta för att få problem med detta har jag dock ingen aning om, eller om det överhuvudtaget riskerar att bli ett problem.

44
9
Johan_86:

Tror dock detta mer är skrivet lite som en varning då det är tusentals människor världen över som använder just detta som sin guide till vad man kan mata med. Risken finns att någon tänker att det går bra att bara mata ned maskrosor och inget annat. Som med det mesta är det viktigt att variera.

Ja Kalium är det de heter, kunde inte komma på vad det hette på svenska :P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild